Døden i sikte

Det var det. Joet har annonsert at RB blir historie fra 1.februar 2025.Om dette blir ein endeleg slutt er det tragisk med tanke på all informasjon om norske bryggerier og siderier som nå kan gå tapt. RB Norge har ein veldiggod oversikt over kva aom har rørst seg i norsk øl- og siderverden på 2000-talet. Eg har ingen ølratinger men min hovedhobby med plassratinger blir nå lagt dø. Kjenner eg blir litt deppa av tanken… Brewver ser eg ikkje på som eit godt alternativ framover. Det er stort sett gamle RB-avhoppere og nå kjem det nok ein del nye RB-flyktninger. Kan ikkje sjå at det er nyrekrutering ellers. UT troner dessverre heilt aleine på toppen. Eg får i det minste masse tid til overs framover. Har vore innom RB kvar dag over fleire år og brukt uendeleg mange timar i veka på RB. Mange har sendt forslag til korreksjon på øl, bryggeri og plasser. Eg takker for alle bidrag! Likevel, innkomne forslag utgjer ikkje mange prosent av alle dei endringane eg, Yngvar og Henrik har gjort over fleire år. For min del er statistikken på RB slik:
Most place ratings:1718 - 7.plass
Top places editor:1050 - 11. plass
Most beers entered: 4387 - 40.plass

Dette er dypt tragisk, men noe jeg har ventet på siden JoeT prostituerte seg og solgte ut til Anheuser-Busch. Heldigvis har jeg kopiert mange av mine ratinger til BeerAdvocate, BeerPal og brewver (samt amputerte kommentarer til untappd), men der er ca 5000 ratinger, hvorav mange norske, som jeg IKKE har kopiert. Jeg har brukt en så stor del av livet mitt på RateBeer at jeg får vondt i magen av å tenke på det. Fy faen!

3 Likes

Trist, kanskje aller mest trist med tanke på all den informasjonen og historien som går tapt. Spesielt for Norge, takket være iherdig innsats fra våre engasjerte moderatore. En stor takk til de. Untappd har ingen verdi for meg, at Ola og Knut drikker et øl de digger så skinnsykt av en eller annen grunn de ikke er i stand til å forklare har ingen relevans noe sted, dessuten er det så ekstremt med feil registreringer at tilliten er på linje med Donald Trump sine uttalelser.

RB har vært en del av livet mitt i nesten 20 år nå, så selv om jeg føler å ha vokst fra trangen til å rate rubbel og bit for enhver pris, så er jeg daglig innom å kikker litt på hva som skjer og ikke minst har ‘’places’’ vært en god kilde til inspirasjon når man er på farten et sted. Menneskene og miljøet har også hatt stor betydning. Av de gamle siterne har jeg nok truffet de fleste av dere live og uten unntak er det hyggelige mennesker alle sammen med den samme nerdete interessen for øl.

Samtidig føler jeg også at det skal bli litt fint å endelig få et påskudd til å ikke føle at man MÅ rate alt man drikker. Må innrømme at jeg mange ganger angrer litt på at jeg velger nettopp det middelmådige ølet på puben fordi jeg ikke har smakt/ratet det og egentlig hadde lyst på gode gamle Rochefort 10. Tanken om å ikke rate har vært der mange ganger, men jeg har aldri klart å gi helt slipp, men nå får jeg god hjelp i den retningen. Objektivt sett har mine nesten 11 tusen postede og kanskje 5 tusen ferdige notater i en skuff ingen som helst interesse for verken meg eller andre. Føler ingen trang til å logge videre noe annet sted, en epoke er over og jeg er klar til å gå videre. Takk til alle sammen for en herlig tid vi har hatt her på Ratebeer.

2 Likes