Norsk vørterøl, Malta Guinness osv. bør bli ratebare!

En sak for admin-forumet her: Norsk vørterøl, Malta Guinness fra Nigeria og søramerikanske Malta-varianter har i årevis vært erklært “unrateable”, fordi de ikke er gjæret. Men i mellomtiden har man godtatt slike drikker, med langt mindre tydelig ølpreg enn de nevnte, så lenge de kommer fra islamist-stater hvor ingen former for alkohol er tillatt - bare for at ratere skal få et “ølland” mer på statistikken. Denne forskjellsbehandlingen er infantil og direkte tåpelig. I mellomtiden har man også godtatt “sotlevatn” som Munkholm Radler og Clausthaler Radler, som har mye mindre med “øl” å gjøre enn norsk vørterøl har. Der er vel bare 3 merker med norsk vørterøl, og et meget begrenset antall Malta-varianter på verdensbasis, så det vil ikke akkurat sprenge databasen om disse blir tillatt. Til og med BeerAdvocate godkjenner disse - og BA tillater ikke cider, mjød eller sake.

Kan norske admins ta dette opp på ny på admin-forumet, så vi får en likebehandling av slike produkter, uansett hvilket land de kommer fra?

1 Like

Godt innspill. Strengt tatt ser jeg vel heller at man helt fjerner ikke gjæret drikke fra basen uansett opphav. Gjerne også radler varianter med alkoholfritt øl i samme slengen. Men det er nå meg da, synes det er langt viktigere å ha en korrekt database enn poenget med på død og liv skulle ha så mange ratinger så lenge disse ikke representerer grunntanken bak Ratebeer. Sake for eksempel har langt mer til felles med øl enn det å spe ut et alkoholfritt øl med saft.

Vet ikke helt hvor vi ender dersom rene maltdrikker skal godtas. Hva med ting som Hard Selterz og ferdige drinkmikser? Skal alt bare handle om å ha flest mulige ticks så faller vi snart ned på det latterlige Untappd nivået hvor det blir registrert nytt øl for hver årgang av Chimay, Ringnes Julebokk etc. og for ikke å snakke om å slutte å bry seg om samme ølet under flere etiketter (alias).

Vørterøl har ikke noe her å gjøre. Ett eller annet sted må grensen gå (så kan man diskutere om det skal være likt for alle land), og den er satt ved at produktet skal være gjæret. Jeg har satt en god del “øl” som ikke ratebart rundt forbi, men det begynner å bli en stund siden. Som du sier ble det tillatt en del fra land med alkoholforbud, men da ikke produkter som var ytterligere utvannet/fjernet fra øl ved å tilsette div saft/frukt eller liknende. Altså en alkoholfri øl (som for alt vi vet kan være ugjæret vørter men kan også være en reell alkoholfri øl) fra f.eks Iran ble godkjent, men ikke alle fruktvariantene av disse.
Man har ikke akkurat fryktet å “sprenge” databasen ved å tillate slikt, det handler om at produktet er for fjernt fra reell øl.
Så nei, jeg kommer ikke til å ta det opp på admin-basis, hva BA eller UT gjør er uvesentlig. Admin-forumet er forresten ganske lite funksjonabelt for tida, med liten reell styring av reglementet, det er nok derfor det ligger en del grums som burde vært satt unrateable (ref Munkholm radler). Samt at bryggerier som var lagt ned før RB ble startet ble akseptert.
Og dette (manglende styring) er også grunnen vi fremdeles har fylkesinndeling fra 2023.

Hva tenker du om vørter som selges fra bryggerier og andre? Norges største omsetning av vørterøl er nok ølbrygging.no, og ikke faen om vi skal ha de inn i basen, ei heller vørter solgt fra andre bryggerier som kjører hjemmebryggerdager. Og selvfølgelig ikke hjemmebrygg (bortsett fra de to som ligger her “in honour of” han som startet RB.

2 Likes

BTW, denne diskusjonen minner meg på at det ligger en kinesisk risvin i databasen etter Bryne Ølfestival 2023. Den kommer nok til å ryke ut så hvis du vil spare ratingen så kopier den til et annet sted.

Der er ingen andre ølrating-nettsteder enn RateBeer som aksepterer sake. Jeg stemte i sin tid mot å inkludere sake på RB, men kom i mindretall, og da er det jo naturlig at også jeg ville prøve de forskjellige sakestilene. Kinesisk risvin ligger enda nærmere ølframstilling enn sake gjør, da kineserne oftest også bruker noe bygg. Har man først akseptert sake her, må man logisk sett også akseptere kinesisk risvin. Faren for at jeg skal bombardere RB med sake- og risvin-ratinger er imidlertid svært liten. Det kunne imidlertid vært interessant å se noen ratinger for 20 år gammel risvin. Den 5 år gamle risvinen som flere av oss har ratet er nok til sammenligning å betrakte som “ren sats” fra en kinesisk connoisseurs synsvinkel.