Ølsnobberi

Har længe undret mig:

  • Øl fra Frankrig, næsten altid dårlige ratings
  • Øl fra Belgien, næsten altid gode ratings
  • Øl fra Mikkeller, næsten altid gode ratings
  • Øl fra store danske bryggerier, næsten altid dårlige ratings
  • Øl med høj alkoholprocent, næsten altid gode ratings
  • Øl der er søde, næsten altid lave ratings

På mig virker det som om øllen ikke bliver bedømt efter det den er, men oftest ud fra nogle præferencer for rateren, eller skulle jeg have skrevet fordomme. Til sidst en påstand: En pilsner vil aldrig opnå en karakter, der er blot i nærheden af 5, måske endda næppe endda over 4, selv om det måske er verdens bedste pilsner. Er det fair? Er vi seriøse? eller er vi blot en nation af impotente grødbønder og småfede jammerkommoder?

2 Likes

Vi skal ikke være øldommere så vi skal/bør ikke rate to style. Det er det vi har style% til at forklare. At man bedre kan lide øl med mange ingredienser/råvarer fremfor øl med få råvarer er vel ikke så overraskende.

Du glemmer Radler, som i agurke-udgaven åbenbart er legendarisk blandt visse ratere. Enig med Henrik i at style-% fungerer fint, og det ville i mine øjne være absurd at sidestille så’n nogen med andre. For mig er der helt sikkert stilarter jeg bedre kan lide end andre, og det har jeg ikke noget imod kan ses på de ratings jeg giver. Og jeg har heller ikke noget imod at give Mikkeller lunkne hug for en kedelig IPA og rose Thisted for en ny Limfjords-variant. Der er også en flok fynboere, som er helt pjattede med tjekkiske pilsnere, måske er det bare noget, der skal drikkes tæt på kilden for at være rigtigt godt. Hvor det dér med impotens, grød og jammer kommer ind i billedet ved jeg ikke helt :wink:

Vi er også ret pjattede med gode tyske pilsnere/helles/kellerbier. Og ja, de er 100% kun interessante på fad der hvor de er brygget. Som forskellen på en frisktappet NEIPA og en der har stået i et butiksvindue i et år.

Hilsen Fyn

Overvejede at oprette et nyt emne, for det virker som om det danske forum er ved at afgå ved en ublid død. Vi ligger sågar efter Norge (sorry my fNorwegian riends I still love you), men så fandt jeg ud af, at min tidligere provokation ikke rigtigt var slået igennem. Må i dag konstatere (igen) at når nogen af topraterne (de drikker for meget de skiderikker - OK det er de ikke engang) lægger ud med at rate “The filthy few” højt (dem med de anerkendte navne - lad mig i flæng nævne Mikkeller, Evil Twin, To Øl, Amager Bryghus, Alefarm) jamen så sker der pudsigt nok det, at såre mange af de efterfølgende ratings også er høje. Det har ikke en skid med rating af øltype at gøre, personligt ville jeg meget let kunne lave en rating uden at have smagt øllene alene ud fra de andres ratings. Det har jeg aldrig gjort, og har heller ikke mistanke om at andre gør det (honi soi qui mal y pense). Men men men jeg kan stadig ikke frigøre mig fra den tanke, at nogle bryggerier får gode ratings, alene ud fra deres navn, uanset om deres øl ikke er specielt interessante. Var lige ved at komme med en besk anbefaling til Untappd, men den kender jeg også for lidt til, så de vil jeg naturligvis ikke gøre.

Hej Skinnyviking
Det er nok ikke det rigtige tidspunkt at svare, oven på et par julebock og en Schlenkelar røg bock, men jeg prøver.
Jeg rater ikke selv, men bruger Ratebeer til at finde ud af om:

  1. Noget der er vær at drikke.
  2. Er min egen idé om en specifik øl helt ved siden af.

Jeg falder ikke på “r…” over øl med rødbeder, 1000 IBU osv. de er da sjove at prøve, men så heller ikke mere end det.
De jeg kan lide, er de øl, der er gode eksempler på hver af deres typer, Samuel Smith stouts, de belgiske trapister, tjekkisk pilsner, tysk bock og rauchbeer, osv.
Jeg syndes at Mikkeler og en del andre er kommet lidt for lang væk, fra det der måske var meningen, da de har for travlt med at lave alt mulig underligt, fordi, der er en gruppe af øl drikkere, der ikke kan få det underlig nok, eller for bitter, sød, syrligt osv.
Disse øl drikker er måske lidt for “vigtige” i debatten om hvad “godt” øl er, så jeg tror bare, at vi der er mere “almindelige” øl drikkere måske skal være lidt mere aktive i debatten. (Måske specielt her på Ratebeer)
På den måde, kan vi, måske vende debatten væk fra det underlige, og over til kvaliteten, som jo ikke nødvendigt kommer fra micro bryggerier, eller fra Belgien, eller lign, men som kommer fra brygger der har styr på deres kvalitet og håndværk.

:slight_smile:

1 Like

Hej Kwornsdorf

Fint nok at skrive samtidig med at man drikke et par bock eller efter at man har gjort det. Er personligt fuld af respekt overfor for bryggere som Mikkeller og andre, der tør gå nye veje og dermed tjene til inspiration for andre. Om øldrikkerne så kan lide deres frembringelser er jo ikke sikkert, men sådan må det vel være. Mit skyts er ikke rettet mod bryggerne, men mod raterne, der lidt for ukritisk giver høje karakterer til øl, blot fordi de kommer fra et bestemt bryggeri og dårlige karakterer til andre bryggerier. En påstand: Mange af de ratede øl ville få lavere karakterer hvis de blev smagt blindt.

Mvh
Lars

1 Like

Hej Lars
Godt nytår.
Jeg tror faktisk ikke du har ret. Jeg synes at de 5 du nævner generelt brygger øl at meget højere kvalitet end de fleste, og jeg tror at jeg selv giver alt for høje karakterer til rigtig mange elendige nye danske mikrobryggerier der prøver at brygge øl selvom de ikke kan. Jeg er dødtræt af NEIPAs og nye meget ringe danske bryghuse der forsøger at sælge en dårlig øl til 50 kr og som ville få rigtig dårlige karakterer hvis de blev smagt blindt. Jeg har ikke smagt så mange af “de fem” som du nævner, men har besluttet at smage flere af dem i 2021 simpelthen fordi jeg gerne vil have bedre øl.

PS Jeg kender jo en del at de ratere du skyder på, og jeg synes faktisk at de er rigtig gode til at give fair karakterer.

Hej Henrik
Også godt nytår til dig og tak for din respons. Er lidt forvirret over “de 5” du henviser til. Hvis det er mit oprindelige indlæg, er der tale om 6 punkter? Hvad angår topraterne, så er jeg da også så heldig, at kende dem af dem, som er danske, ja faktisk også et par af svenskerne. Der er tale om nogle flinke fyre, så det er ikke dem som personer, jeg “generer”. Har på fornemmelsen at nogle af dem rater sammen (fy - jeg er næsten ikke misundelig), og det kan bevirke at deres ratings bliver mistænkeligt ens. Jeg har dem ikke mistænkt for at skrive af efter hinanden, det er der næppe andre end mig, der kunne finde på. Håber at mødes med topratere, mellemrater og underratere samt andre godtfolk over noget godt og sikkert også over noget mindre godt øl i 2021.

Hej Lars
De 5 bryggerier du nævner…

Lad os håbe vi kan nyde nogle gode fadøl snarest.

Hej Henrik,
har planer om at tage en tur til Skanderborg, måske kan vi mødes der. Jeg giver dig besked, når vi kommer lidt længere hen.
Mvh
Lars

For some reason I dropped this into google translate after posting about regions and had a good laugh. :rofl: :rofl: :rofl:

Thank you for your inormation. Google Translate often comes up with some funny translations. You have, however, triggered me as translation is one of my other interests. I guess you have the phrases from Olsenbanden (The Olsen Gang). No easy to translate. I would like to have your personal translation, I’ll give you mine, and furthermore ask someone else that are native English or Americans but living in Denmark how they would translate the phrases.

Google translate said this. I’m not sure how accurate it is, but probably close enough. Hilarious in in any case!:
or are we just a nation of impotent porridge farmers and fat junk chests of drawers?

1 Like