Poll: Nederland weet niet hoe te BA-en

Nederland weet niet wat een IPA is, heeft een vervolg nodig. En gezien de recente ontwikkelingen, wil ik graag de volgende boude stelling opwerpen: Nederland weet niet hoe te barrel-agen!

  • Nee inderdaad, het is verschrikkelijk!
  • Op een paar uitzonderingen na, is het niveau niet al te best
  • We kunnen het wel, maar vaak ligt het te lang op het vat
  • Alleen Jopen en de Molen kunnen er nog wat van in dit land
  • Stel je niet zo aan, je moet niet posten als je dronken bent
  • Ik vind al het bier lekker, als het maar BA is
  • BA? Wie is BA?

0 voters

2 Likes

@caesar 14.50u en al dronken, lekker gewerkt pik.

2 Likes

Dutch BA beers are still on a much higher level than the German onesā€¦

De Molen, Kees, old Emelisse, Jopen, het Uiltje, La Trappe, Nevel/Katjelam, allemaal brouwers die kunnen barrel agen. Correctie, allemaal brouwers die lekkere BA bieren hebben uitgebracht, soms lijkt het toeval.
Er is ook veel meuk helaas.

Dutch brewers need to lay off the peated scotch barrels a little. Otherwise, not many complaints from people who generally know how to brew.

1 Like

Lots of crap and mediocre stuff for the strong stuff. I think De Miolen is still one of the best, Uiltje and Jopen are very hit or miss, Kees! is mostly not very good and the smaller breweries are mediocre at best. I mean, if you canā€™t even brew a great Imperial Stout, why try barrel ageing?

Lighter beers often have better results (Tommie Sjef) but maybe thatā€™s also because they donā€™t use acient peated scotch barrels for thatā€¦ :lollipop:

1 Like

Het kan best goed gaan in Nederland, maar ook bij deze trend lijkt iedere brouwer gretig in de hypetrein te stappen en is daardoor het prestige stukje van barrel agen er een beetje af. No offense naar wie dan ook, maar het lijkt alsof heel veel brouwers zich zo snel mogelijk willen opwerpen als de Nederlandse 3 Floyds oid. Iedereen wil die 4.5 weighted average barrel aged stout maken, terwijl ze nog geen basisbier kunnen maken dat boven de 3.5 scoort.

Voorheen werden alleen geweldige bieren een keer op vat gelegd (want alleen de Molen en Emelisse deden het). Als je dan een barrel aged bier had wist je bijna zeker dat het wel iets goeds moest zijn (tenzij er Hof ten Dormaal op de fles stond).

Tegenwoordig lijkt het haast alsof iedere hobbybrouwer zā€™n eerste 8% biertje ook maar meteen een half jaar in zā€™n regenton laat rijpen zodat hij barrel aged op het etiketje kan zetten en kan opscheppen bij zā€™n vriendjes die na 37x geld weggegooid hebben een keer een Dark Lord hebben gewonnen in een raffle. En als bonus kan hij dan ook nog ā‚¬3.50 meer vragen voor een flesje. En dan maar hopen dat de alcoholische, alles overheersende whiskysmaak de brouwfoutjes goed verbloemen.

Ik denk dat het weer even zoā€™n bubbeltje is dat moet barsten. En het is allemaal onze eigen schuld dat de bubbel zo heeft kunnen groeien.

ā€œWie betaald, bepaald.ā€ - Cees Weterings ā€˜17

2 Likes

Wie betaalt, bepaalt. Goed dat je quote, anders had ik nog gedacht dat er wat mis is met je spelling.
Maar dat terzijde. Verder wat jij zegt.

1 Like

Het wĆ”s dus wel goed hĆØ, laten we wel een beetje nuanceren. Het hoge groene appeltjes-gehalte is echt van de laatste tijd, ik heb sterk de indruk dat de goeie vaten een beetje op zijn door de hele BA-hype. De Molen, Emelisse, de eerste paar BA Jopens waren allemaal prima. Maar bij Kees, Jopen, Uiltje en De Molen is het de laatste tijd meer een loterij: zit ik hier aan een overprijsde (gore) Granny Smith, of heb ik een overprijsd maar fantastisch BA bier? De kleinere brouwerijen tel ik nog niet eens mee, helemaal eens met Drebus dat er eerst eens een fatsoenlijk basisbier moet komen.

Kan overigens niet wachten op het eerste BA-bier uit de NHB-ketels.

2 Likes

@Borresteijn Helemaal eens, het was wel degelijk goed ooit.

De proeverijen zijn (helaas voor sommigen) nog steeds niet ondertiteldt. De quote was daarom fonetisch.

Waarom mag je maar Ć©Ć©n antwoord geven?

Ik moet helaas wel constateren dat barrel aging een vak is dat lang niet iedere NL brouwer beheerst. Maar ik vind wel dat er in een enkel geval gebasht wordt om het bashen.

Als ik ā‚¬7 moet betalen voor een bier wat na 2 slokken door de gootsteen gaat word ik wel een beetje chagrijnig. Zeker afgezet tegen het feit dat de BA-bieren eerder Ć©n beter Ć©n ā‚¬3 goedkoper waren. Het is een loterij geworden waarvan de lootjes mij iets te duur zijn geworden. Kwaliteitscontrole lijkt niet langer een factor te zijn voor een brouwerij om de hoofdprijs te kunnen vragen. Dat mag m.i. best gebasht worden .

Waarom mag er geen kritiek geleverd worden op de Molen, maar mogen we de NHB wel affakkelen tot de grond?

Heb het laatste jaar een paar fantastische bieren van pelgrim gehad maar daarentegen ook een vrij beperkte serie van rockinā€™ ludina. Kees blijft erg goed met zijn meeste BA, en de molen vind ik de laatste tijd wat tegen vallen.
Over het algemeen zijn met name de vrij jonge brouwers nog niet echt gelukking met BA en willen ook nog wel eens doorschieten met experimenteren.

I tried to teach myself Dutch when I lived in Vienna. No particular reason.
ik heb gefaald.

Not entirely, but I donā€™t get the point of learning Dutch when living in Austria.

Dat zie je mij dan ook niet doen.

Ik misgun je niet het plezier om lekker kritisch te doen. Ten opzichte van De Molen, NHB, Uiltje, La Trappe of wie dan ook. Als het terecht is, helemaal goed. Maar ik constateer wel dat het mode begint te worden om sommige brouwerijen te bashen, waarvan de bieren voorheen aanleiding gaven tot euforische ratings. Hoge bomen die veel wind vangen en dergelijke.

1 Like

Het lijkt nu meer op het affakkelen van de Molen.

Waarom komt de post waarop ik antwoord er nu niet bij te staan?