Rette, slette og diskutere - HØST 2022

https://www.ratebeer.com/beer/jatta-lilland/1045084/ (Jåttå)

https://www.ratebeer.com/beer/salikatt-lilland-kjerag/629001/ (Salikatt)

https://www.ratebeer.com/beer/lilland-kjerag/1041836/ (Lilland)

@Sigmund, du må nok ta turen innom, tre “ulike” øl :thinking:

Denne kan du nok trygt sette som retired - når Lilland i år har Kjerag som samarbeidsøl med Jåttå Gårdsbryggeri, er det nok pga manglende kapasitet hos Salikatt. Får evt. sette den som unretired senere, hvis Lilland på ny brygger den hos Salikatt.

Så ser jeg at yngwie og Cunningham har smakt en Kjerag-variant hos bryggeriet som angivelig er brygget der - det er nok i så fall bare småskala for pubens gjester.

Skal se om jeg får tatt turen bortom på fredag og få avklart begrepene, og få smakt det som er tilgjengelig. .

1 Like

Var hos Lilland i dag, og kjøpte alle 12 ølene som var for salg for takeaway, samt smakte en liten prøve på 2 fra fat. Denne kan SLETTES: https://www.ratebeer.com/beer/lilland-kjerag/1041836/ . De tre ratingene hører hjemme her: https://www.ratebeer.com/beer/jatta-lilland/1045084/ (Lilland har denne varianten på fat nå, og det er ganske sikkert den tre tørste karer har smakt.)

Salikatt-varianten kan som sagt settes som retired.

1 Like

12 nye butikk-øl???

Ikke nye alle sammen nei, men jeg kjøpte alle likevel, for å ta en gjennomgang i ro og mak av hva jeg har smakt og ikke smakt før, samt evt. oppjustere mine ratinger - kvaliteten har hatt en tendens til å variere litt fra batch til batch, og fra fat til flaske og vice versa. Lilland Lager på 6% var klart bedre på fat nå enn da jeg smakte den fra flaske første gang.

Hun polske(?) dama i resepsjonen var ny i jobben, men snakket brukbart engelsk og ville gjerne promotere ølene. Jeg er svak for søte damer som selger øl - eller snarere for øl som selges av søte damer. Bryggeren var opptatt med etikettering av et nytt surøl, det er på 5,5% og må derfor nytes på stedet. Jeg stikker bort neste helg og får smakt på det, og legger det inn på RB da.

Hmmmm, om det er slik at det bare er å møte opp for så å jovle ned alt av flasker over 4.7%, så er det meget mulig at minst ein representant frå Bryne Fråhaldslag tar turen til Tau rett etter arbeid på fredag. Eit samordna treff? Eg mangler nok alt nytt frå 2022.

Mulig jeg joiner deg / dere der. Er gravferdstaler i en humanistisk gravferd på Sandnes kl. 13:00, og er sikkert ganske “pumpa” etterpå, men burde være klar fra ca. kl. 16:00./ 17:00.

Du rekk ein kvil. Er neppe der før 18.00, har ikkje studert busstidene frå Stavanger

Men disse Kjerag ølene er laget FOR Lilland såvidt jeg skjønner. Ikke sammen med.
Korrekt?

Har studert litt etiketter. Eg har ikkje den siste «Kjerag» men har dei to andre, Flørli og Preikestolen. Serien med Flørli, Kjerag og Preikestolen var før brygga av Salikatt og med bruk av Salikatt etiketter. Det stod tydeleg: …… is a collaboration beer between Lilland Brewery Hotel at Tau and Salikatt Brewery in Stavanger.
Vidare stod Lilland logoen før Salikatt sin logo. Ellers: Brewed and bottled by Salikatt Bryggeri AS
Altså: alle er Lilland øl
På dei nye Flørli og Preikestolen er det typiske Jåttå etiketter og «Brewed and canned by Jåttå Gårdsbryggeri», men Lilland logoen står først og teksten seier: …… is a collaboration brew between Lilland Brewery Hotel at Tau and Jåttå Gårdsbryggeri in Stavanger.
Altså: alle desse er og Lilland øl

@Sigmund, innspill?

1 Like

Hva som er brygget “for” og hva som er brygget “sammen med” blir nærmest et semantisk spørsmål. Men Lilland er altså BÅDE et småskalabryggeri med egen produksjon, OG “client brewer” eller “commisioner” for noen øl som brygges i større skala. Der er ingen tvil om at Lilland er initiativtager og bestiller for de ølene som tidligere ble brygget for dem hos Salikatt, og nå blir brygget hos Jåttå Gårdsbryggeri. Derfor bør disse ølene ha sin primæroppføring under Lilland, men med tydelig markering av det faktiske bryggeriet. Der kan ha vært endringer i oppskrift fra Salikatt-utgaven til Jåttå-utgaven.

1 Like

Done :+1:

Bryne, jeg fikk feilmelding da jeg prøvde å besvare din MMS, så her er svaret:

Baren på Lilland Bryggerihotell er ved siden av resepsjonen ja, så det skal bare være å møte opp i resepsjonen. En og samme person betjener resepsjon, bar og takeaway-utsalg, om der ikke er et større arrangement som krever ekstra bemanning.

ISO øl fra Liland! Har ikke smakt noe…

Kanskje mulig å finne Lilland/Jåttå bokser på ein assortert Gulating Ølutsalg?

Skal høre på Gulating her, om han kan få tak i!

Lilland, lett å besøke? Neida….

Hei,

Vi har åpent frem til klokken 21 i kveld og på lørdag, men skal etter planen ha stengt i morgen. Dessverre.

Åpningstider for vintersesongen gjør at den ikke vil være åpen hver kveld, men vi har åpent hver ukedag på dagtid, viss du vil komme innom og kjøpe med deg fra ølbutikken.

God gammeldags øltrade…
@Sigmund

De må ha gode og tålmodige sponsorer i alle fall.

Jeg stikker bort en liten tur til Lilland nå. Hvis Jæren Fråhaldslag skulle dukke opp, er dere selvsagt velkomne.