Bier vd maand: Januari 2019

Velen van ons raten inmiddels niet meer op RB, maar gebruiken UT, een excel sheetje of noteren ouderwets met pen en papier, om dat vervolgens in een oude schoenendoos op zolder te zetten en er nooit meer naar om te kijken. Maar ondertussen zijn we stiekem best wel benieuwd naar wat voor bieren we drinken. Alleen zijn UT, excel en de oude schoenendoos niet zo overzichtelijk voor anderen.

Dus, ik werd geinspireerd door een topic van fiulijn (dat overigens op weinig enthousiasme verder kan rekenen): wat is jullie persoonlijke bier van de maand? Dat kan het lekkerste bier zijn, maar waarom ook niet het meest tegenvallende bier of het bier met het mooiste verhaal? Wat zou je aanraden aan ons mede bierliefhebbers, of welk bier zal voor eeuwig in je herinnering blijven?

Om zelf dan maar af te trappen, voor mij was het bier van de maand: Kromme Haring Kreeftwerk

Een lichtenhainer, licht gerookt en licht zuur, maar dan ook nog eens met perzikenpuree. Hoe verzin je het? De combinatie zal menigeen afschrikken, maar het geheel was echt fantastisch in balans. Wat mij betreft het beste bier dat ik afgelopen maand geproefd heb.

Eervolle vermelding graag voor de Cloudwater A-W18 Brewed All Season Helles. Geef me daar een pallet van! Sowieso moet er meer Duitse stijl bier gemaakt worden wat mij betreft.

Oneervolle vermelding voor Fierce Beer Bear Essentials. Mijn ‘rating’ op UT wil ik jullie niet onthouden: “Gvd, ik verwacht een barleywine en krijg letterlijk een frambozen milkshake. Dit komt dichterbij dan die milkshake IPAs. Mensonterend dit”

Ik heb er geen datum meer bij staan dus geen idee maar Kreeftwerk was wel een van de smerigste van 2018 iig

Da’s toch mooi, Cees die zijn admintaken aan de wilgen hangt en meteen weer ouderwets aan het proza gaat. Is dit een opstapje naar de herrijzenis van Dossier Hop?

4 Likes

Ja, Dossier Hop! :yellow_heart:

1 Like

Dat is dus niet januari 2019.

1 Like

Goed idee, het bier van de maand categorie.

Ik heb gekeken naar welke bieren ik in januari op ratebeer ingevoerd heb, wat niet perse betekent dat ik het toen ook gedronken heb.

Als eerste de Singlecut Electric Blue, een IPA. Hele lekkere East Coast IPA met een flinke moutige basis. Fantastische brouwer die Singlecut.

Eervolle vermelding voor de FiftyFifty Imperial Eclipse Stout - Evan Williams Single Barrel, een dikke stout met koetjesreepchocola. Flink aan de prijs, maar wel lekker.

Tegenvaller was een mead (cyster eigenlijk), de Midgard Honey Apple Wine. Zoete appelsap met honing. Jammer, Midgard heeft een blueberry wine die wel heel lekker is.

2 Likes

Ja, zou ik ook wel willen zien. Wat stond er toch een kwaliteitsproza op DH. Ik geloof dat een Turkse hacker de site roemloos ten onder heeft laten gaan, helaas.

Leffe Blond

Beste van januari: Wander Beyond - La Adelita, een heerlijke, dikke, romige chocolade stout met een fijne dosis kaneel en chili. Rijk en goed gebalanceerd, en pluspunten voor de donkerbruine schuimkraag. Misschien dat Tempest - All The Leaves Are Brown BA misschien nog iets beter was, maar die is al genoeg gehyped.

Eervolle vermelding: Kromme Haring - Lactic Fantastic Blackberry. Niet zo complex, maar gewoon een erg lekker fruitig, zuur bier. Goed genoeg om drie keer te halen op het Stanislaus Winterbierfestival

Tegenvaller van de maand: Emelisse - White Label Espresso Stout Rémy Martin 2018. Ik heb er niet eens een espresso stout in kunnen ontdekken. Schoolvoorbeeld van beroerde barrel-aging.

1 Like

Bøgedal Nr. 0596 Old Ale was mijn bier van de maand. Een Farmhouse Old Ale van een Deense boerderij brouwerij waar ik tot kort geleden nog nooit van gehoord had. Geen uitgesproken smaken maar wel heel mooi in balans en lekker complex. Elke batch van deze brouwerij, waar op traditionele wijze met veel handwerk gebrouwen wordt, schijnt anders te zijn. Mooie filmpje van het brouwen staat op hun website http://www.boegedal.com/film/

Ook hoog op mijn lijst van januari staan:
Kees Double Shot, weer eens een goede (koffie)stout van deze wisselvallige brouwerij.
Berging BW18, stevige en aardig complexe Cognac Barley Wine
Aecht Schlenkerla Eiche Doppelbock, alle bieren van deze brouwerij zijn volgens mij lekker
To Øl Liquid Confidence, volle bak koffie, mokka, karamel en chocola met subtiele pepertonen

2 Likes

Haha, waar komt die heimwee naar Dossier Hop ineens vandaan?

Beste van de maand was voor mij De Moersleutel Barrel Blend V

Slechtse Uiltje Wingman

Lekkerste: 3 Fonteinen Speling van het Lot VII.v: Aardbei + Kriek - Blended & Alive (4.5)
Smerigste: Cervejas De Moçambique (AB InBev) Manica (1.4)

Eervolle vermelding: Nevel Artisan Ales. Bieren waar ik echt zin in heb de laatste tijd. Veel plezier aan beleefd, ondanks dat het niet het allerbeste is dat ik heb geproefd.

2 Likes

Beste van januari was voor mij de Tibadabo BA Project Woodford, echt een fijne verrassing van een brouwerij die ik helemaal niet ken. Spanje blijft nieuwe goede brouwers voortbrengen.

Grootste tegenvaller was het Uiltje/Laugar Buddybeer. Ook Spanje, in combinatie met één van de betere Nederlandse brouwers, maar het bier was lijmig bocht. En er was ook nog een ranzige honinglager uit Polen, maar dat was geen verrassing.

Eervolle vermelding voor de Pannepot Special Reserva Bordeaux. Eindelijk weer eens een Struise met een aangename volle, niet-alcoholische smaak. Geeft hoop.

1 Like

Boeit niet. als je het maar oplost.

Hetzelfde lot is mijn www.spoelenmaar.nl ondergaan :frowning:

Bier van de maand is voor mij de Kees Caramel Fudge Stout Heaven Hill Edition. Weer een fantastische Chocomel variant.

Edit: Kut, ik verzaak. Ik dronk die op 2 feb. Dan nomineer ik de Westvleteren 12 uit 2005 die ik van ome Joes heb gekregen. Koolzuur was volledig weg, het was oud, het was stoffig, smaakte zelfs een beetje naar cola en honing, maar was ondanks alles vreemd genoeg toch nog heel goed te pruimen.
En ik kick toch wel een beetje op het proeven van oude bieren. Zelfs als de kwaliteit compleet weg is interesseert het me op de één of andere manier.

Zonde, had je je chmod settings niet goed staan? Kun je dat niet aan de webhoster laten weten, die kunnen het toch zo allemaal terugzetten?

Had ik ook eerst ingevuld, maar wordt hoogstwaarschijnlijk mijn februari favoriet. Fantastisch bier!

Te lang niet geüpdatet denk ik, dan wordt zo’n Wordpress site toch kwetsbaar. Heb zelf ook nog wel backups, maar ik deed er toch al een paar jaar niks mee mee. Heb wel 1x onverwacht een uitbetaling van Google ads gekregen á €80,- Dat was wel een leuke verrassing toen.