Mini-admin and his Norwegian roadtrip

Dagstur med UT-Eirik i finveret i dag. Målet var Brufjellhålene og tur innom Central Bybryggeri.

2 Likes

Øl og klassisk arkitektur? Riga eller Stavanger🤔

1 Like

Heile lørdag gjekk med til tur nord for Boknafjorden. 13 vel anvendte timar til øl, kultur og natur. Ein god kombo! Konsum under turen? Nei, målet var handel! Og, inspirert av @Cunningham, blei det tre stempel i Bryggeripasset :grinning:
Mine stopp:
Vinmonopolet Kopervik - veldig godt utvalg av øl og sider til å vere ein så liten by. Alt poløl frå Skudenes og ELØ. Spesialpolet Kvadrat er dårlege på å ta inn nyheiter frå ELØ!
13 Humler - det som før var ein brewpub i Skudeneshavn er nå kafe og pub med godt utvalg øl frå ELØ, Skudenes og 7 Fjell. Planke har dei og. Åpner tidleg!
Skudenes Bryggeri - ingen nye øl i butikkstyrke, men hyggelig prat blei det likevel. Framover er det boks som gjelder for Skudenes. Enkelte spesialøl vil likevel bli å finne på flaske.
Oasen Storsenter - Gulating Ølutsalg og eit heller ordinert vinmonopol
Måtte ticke innom mini-vinmonopolet i Aksdal. Herre, backlogen min på plasser bare auker…
Nedstrand Bryggeri - nok eit hyggelig besøk og ny stout
i bilen. Frå bryggeriet ser du opp mot “Himakånå” som er turmål nr 1 her i området. Eg svetta meg opp og ned.

På turen nordover mot Salamander Bryggeri blei det kulturstopp i Skjoldastraumen, einaste plassen i Noreg med sluser i saltvann. Grinde kan lokke med bautasteinar og Hodnafjell er ein topp som alle legg merke til på veg nordover mot Bergen. Den turen tok eg som avslutning etter siste bryggeribesøk og rett før sola gjekk ned.
Hadde avtale med Salamander Bryggeri, dei har ikkje hatt faste åpningstider dette året. Bryggeriet ligg avsides til på ein gard, der dei leiger plass i eit stort maskinhus. Ingen skilt viser veg. Begge bryggarane er i fast arbeid utanom så brygginga er eigentleg eit “hobbyprosjekt” drive av entusiaster. Har tidlegare i å slitt med infeksjon i bryggeutstyret og har ikkje hatt tid og overskudd til å kome med nye øl på marknaden. Det blir meir fokus på bryggeriet framover, kanskje fulltidsjobb for den eine, blei det sagt.

2 Likes

Nedstrand lå langt ute i atlanterhavet så jeg…

Bygningen i Lervig, Stavanger, refereres nå til som “Tou Scene”, men den første bygningen på området ble faktisk oppført av Stavanger Aktiebryggeri (noe de fleste av dagens siddiser ikke er klar over). Dette bryggeriet eksisterte som selvstendig enhet i bare 7-8 år, før det ble slått sammen med Aksjeselskapet Tou, som inntil da bare hadde brygget på Tau. Så ble det brygget begge steder noen år, før all brygging ble samlet i Lervig under første verdenskrig. Malteriet ble beholdt på Tau noen år til, ellers var det deretter bare mølledrift der. Tou Bryggeri flyttet fra Lervig til Forus i 1974, ble kjøpt opp av Ringnes, og nedlagt i 2003. Og for dem som ikke er lokalkjente: Det moderne Lervig Bryggeri ligger ikke i Lervig, men i Hillevåg.

4 Likes