Norske bryggerier 🇳🇮

Legg det inn. Vi fÄr kjÞre retired enn sÄlenge

Rosendal er dÄ lagt til, med Þl og alt! Endre til retired.
Og, skriv at det var aktivt 2016-2018.
https://www.ratebeer.com/beer/rosendal-melderskin/825881/
Skriv: ABV has varied between 4.3 - 5.6 %
Eller: skrive generelt under bryggeriet at ABV kan variere ein del pÄ alle Þl. Slik ser det ut pÄ bileta pÄ Untappd. Bare rot med alkoholprosenten frÄ batch til batch!

Dette er kopiert frÄ fjasbok:

Dette var info til eit Ăžl, ikkje bryggeriet som heilhet. Dei har tross alt brygga sterkare Ăžl enn 5.6 %
Skriv heller noko om at ABV varierer ein del frÄ Batch til Batch

Og, aktivt 2016-2019, ikkje 2019-2019 som det stÄr nÄ.

(Rosendal Mikrobryggeri)

1 Like

https://www.ratebeer.com/brewers/syse-gard/43082/
Eg la til denne i dag. Men, endre Ă„r for oppstart til 2015. FĂžrste rating pĂ„ UT er frĂ„ 2017, men ein sider har namnet «Kjedlar 2015» og eit nettsĂžk ga eit treff som omhandler sider og den artikkelen er frĂ„ februar 2016. Tyder pĂ„ kommersiell oppstart av sider produksjon i 2015. Men, kan vere tidlegare og


Helnorsk til ĂŠre for @bryne

https://www.ratebeer.com/brewers/bonum-beverages/30060/

Denne har skifta adresse eit par ganger. Rett adresse i dag er:
Tornsangerveien 19
1366 Lysaker


Denne nettadressen kan erstatte den “gamle” som er pĂ„ linken Ăžverst

Basarene Øl i Hamar uten fast brygger – satser pĂ„ Ăžl fra Trysil og Oslo

HAR SLUTTET: OgsÄ Øystein Williksen har sluttet som brygger pÄ Basarene i Hamar.

HAR SLUTTET: OgsÄ Øystein Williksen har sluttet som brygger pÄ Basarene i Hamar. Foto: Anita H. Gotehus

Av BjĂžrn-Frode LĂžvlund

Publisert:25. oktober 2019, kl. 16:58

Basarene i Hamar har trappet ned satsingen pÄ eget Þl. Brygger Øystein Williksen har sluttet, og nÄ blir Talas-Þlet i hovedsak lagd i Trysil og Oslo.

Det lille Þleventyret i Hamar begynte da Kolonihagen Äpnet restaurant i Basarbygningen i Hamar pÄ tampen av 2015. Kolonihagen ble til Basarene, men brygger Jeremy Metzger holdt det gÄende med brygging av godt Talas-Þl i mikrobryggeriet i kjelleren i det historiske bygget.

Sommeren 2018 ble bryggeriet flyttet til Nydal, og ved Ärsskiftet tok Øystein Williksen over som brygger etter at Metzger hadde sluttet.

NÄ har ogsÄ Williksen sluttet, og Basarene Øl stÄr uten fast brygger.

– Vi har fortsatt bryggeriet i Nydal, men vi har ingen fast brygger lenger. Vi kommer til Ă„ basere oss pĂ„ samarbeid med St. Hallvards Bryggeri i Oslo og Trysil Bryggeri, opplyser Tor Rullestad, styreleder i Basarene Hamar.

Basarene Øl er ikke noe eget selskap, men en del av Basarene Hamar, som ogsÄ driver restauranten pÄ Stortorget. Basaren Drift AS, som er det juridiske navnet pÄ selskapet, hadde et resultat fÞr skatt pÄ minus 342.000 kroner i 2018.

Sakset fra avisa «Østlendingen»
Her bÞr det etterkvart bli skrive litt info under bryggeriet. Evt at det bare er snakk om kontraktsbrygging frÄ Är


Flytter produksjonen av Atna Øl: – Skuffet over flere lokale butikker i Østerdalen

TAKK OG FARVEL: Atna Øl sier takk og farvel til Atna og flytter ut av lokalene for godt.

TAKK OG FARVEL: Atna Øl sier takk og farvel til Atna og flytter ut av lokalene for godt. Foto: BjÞrn-Frode LÞvlund

Av BjĂžrn-Frode LĂžvlund

Publisert:14. april 2020, kl. 05:00

Leiekontrakten med Loen Eiendom AS er sagt opp, og i mai flytter Atna Øl ut av det tidligere bryggeriet pÄ Atna. Ølproduksjonen fortsetter, men pÄ St. Hallvards bryggeri i Oslo.

ØSTERDALEN Det har ikke vÊrt brygget Þl pÄ Atna siden i 2018.

I begynnelsen av januar i fjor opplyste Sissel Opshaug, daglig leder og styreleder i Atna Øl, at selskapet hadde inngÄtt en samarbeidsavtale med Austmann Bryggeri i Trondheim om at alt Atna-Þlet skulle brygges der.

Lokalene og bryggeutstyret pÄ Atna skulle beholdes inntil videre som lager og med tanke pÄ en eventuell oppstart igjen senere.

NÄ er det klart at Atna Øl forlater Atna for godt. Leiekontrakten med Loen Eiendom AS, som eier den gamle flatbrÞdfabrikken pÄ Atna, er sagt opp, og bryggeriutstyret leies ut eller selges.

Deler av utstyret er allerede solgt til RÞros Bryggeri, mens tappelinja er leid ut til St. Hallvards Bryggeri i Oslo, som ogsÄ skal produsere Atna-Þlet framover.

Hva som skjer med industrilokalene pÄ Atna er uklart.

– Det hadde vĂŠrt gĂžy Ă„ fĂ„ til ny produksjon av nĂŠringsmidler der. NĂ„ har jo lokalene vĂŠrt brukt bĂ„de som flatbrĂždfabrikk og bryggeri, sier daglig leder Fritjof Loen i Loen Eiendom AS. Han var tidligere engasjert pĂ„ markedssiden i Atna Øl, men han har ingen ambisjoner om Ă„ ta opp igjen bryggeridriften.

– Men jeg er interessert i Ă„ komme i kontakt med folk, som har gode ideer, sier Loen.

For lite for eget bryggeri

Produksjonen av Atna-Þlet er altsÄ nylig flyttet til St. Hallvards Bryggeri i Oslo, etter at den det siste Äret har foregÄtt pÄ Austmann Bryggeri i Trondheim.

– Vi flytter ut av lokalene pĂ„ Atna i lĂžpet av mai. Vi har dessverre pĂ„ ingen mĂ„te et salgsvolum som kan forsvare et eget bryggeri. Jeg tror nĂžkkelen til Ă„ overleve er at mindre bryggerier slĂ„r seg sammen. Austmann hjalp oss med Ă„ forbedre eksisterende oppskrifter, samt utvikle en bayer og en american pale ale, til tillegg til Ă„ sĂžrge for vareforsyning i en periode.

– SĂ„ mistet Atna Øl avtalen med Kiwi, og da fryktet jeg at det var kroken pĂ„ dĂžra for oss. I den forbindelse sa jeg opp avtalen med Austmann. Det var kanskje litt forhastet. Da det ikke gikk sĂ„ galt som fryktet, fant jeg det hensiktsmessig Ă„ forene krefter med noen som trengte Ăžkt produksjonsvolum for Ă„ overleve og innledet derfor et samarbeid med St. Hallvards Bryggeri i Oslo, opplyser daglig leder Opshaug, som er innstilt pĂ„ Ă„ viderefĂžre Atna Øl.

– Vi fortsetter sĂ„ lenge vi har kjedeavtaler. Det som er litt skuffende, er at vi opplever at flere lokale butikker i Østerdalen ikke vil ta inn Ăžlet vĂ„rt. Det gjĂžr situasjonen ekstra vanskelig, for det er en kjensgjerning at lokale merker selger best lokalt, sier hun.

Samling i Oslo

Det er flere bryggerier i Innlandet som har lagt ned egen produksjon og overlatt den til St. Hallvards Bryggeri i Oslo. BÄde produksjonen av Talas-Þlet fra Hamar og Birkebeiner-pilsen fra tidligere Rena Bryggeri er flyttet dit. Nylig ble det ogsÄ klart at Doblougs Bryggeri, som nylig la ned bryggeriet sitt pÄ Ringebu, viderefÞrer produksjonen av enkelte Þlmerker pÄ St. Hallvards Bryggeri.

– Det var jeg som tipset St. Hallvard om at Dobloug skulle slutte Ă„ produsere i Ringebu. Det er forelĂžpig ikke noe mer samarbeid enn at vi produserer der, men vi fĂ„r se hva framtiden bringer, sier Opshaug.

Bryggerieier Chr. Mikkel Dobloug, hvis tipptippoldefar Christian Julius Schou grunnla Schous Bryggeri i Oslo i 1837, bekrefter at en del av Ăžlmerkene fra Doblougs Bryggeri blir viderefĂžrt gjennom produksjon St. Hallvards Bryggeri.

– Vi flytter i disse dager en del utstyr over til St. Hallvard i Oslo, der Ăžlet vĂ„rt vil bli produsert. Atna og Rena produserer der nĂ„, og vi vil ogsĂ„ gjĂžre dette. Ved Ă„ ha produksjon pĂ„ ett anlegg, vil man oppnĂ„ hĂžye nok volumer til Ă„ ha kontroll pĂ„ de faste kostnadene, opplyser han til Østlendingen.

Det er ikke bare bryggerier fra Innlandet som produserer pÄ St. Hallvards Bryggeri, ogsÄ Oslo Brewing Company og Cervisiam lager Þl der.

St. Hallvards Bryggeri AS ble etablert i 2014 som et folkefinansiert mikrobryggeri. Det holder til pÄ industriomrÄdet StÄlfjÊra i Oslo. Navnet St. Hallvard kommer fra Oslos skytshelgen.

Fra avisa «Arbeidets Rett» BÞr altsÄ skrive inn at bryggeriet endra status i lÞpet av 2018 til kontraktsbryggeri. St.Hallvards slÄr seg opp som Oslo varianten av Arendals!

Svar gjerne pÄ denne trÄden! Eg har nÄ tre innlegg pÄ rad og RB forbyr meir enn det


Skriv i vei du.

kjÞr pÄ

Var innom pÄ Basarene i februar
Jeremy Metzger er tilbake som brygger der etter et drĂžyt Ă„r som brygger for Trysil.
Det ble vel litt for slitsomt Ă„ pendle mellom Hamar og Trysil.

1 Like

https://www.ratebeer.com/brewers/xo-ginger-beer-company/38107/

Kan ikkje bare dette slettast heilt? «Ølet» er vel og unrateable, sjĂžlv om det ikkje ser slik ut pĂ„ RB


757 unike ratinger pĂ„ untappd, uten at jeg dermed vil pĂ„stĂ„ at “þlet” skal vĂŠre ratebart pĂ„ RB. Det er sannsynligvis ciderbasert, siden “bryggeriet” stĂ„r oppfĂžrt som Cidery. Hadde et Ăžyeblikk meg sjĂžl mistenkt for Ă„ ha lagt det til pĂ„ RB i sin tid, men siden jeg ikke har ratet det, er det vel en annen som er den skyldige. Ville gjerne ha sett den fullstendige ingrediensfortegnelsen fĂžr jeg uttaler meg for skrĂ„sikkert om det skal vĂŠre ratebart eller ikke. Hvor kommer alkoholen fra?

Den ligger da inne pÄ RB Som Unratable allerede.

1 Like

XO Ginger Beer har vi diskutert fÞr. Sigmund hadde klar tale dÄ:

«NEI!!! Det er verken Þl, cider, mjÞd eller sake. Kill! Kill!»

Dette stÄr pÄ baksideetiketten:
Vann, ingefĂŠr, sukker, sitron, chili & gjĂŠr

Her mangler humle, malt og frukt :imp:
Slett heile greia! BÄde rusdrikken og «bryggeriet»

1 Like

JĂžss, din hukommelse er visst bedre enn min. Da er saken klar: Slett hele driten!

https://www.ratebeer.com/brewers/59n11e-korumdalen-brewery-farming/34026/

Mangler adresse her. Bryggeriet flytta til Rakkestad sentrum i fjor sommar.
MĂžllergata 2, 1890 Rakkestad.
@cunningham har vel vore innom? Har butikk og pÄ denne adressen? Har ikkje funnet nettside eller facebook. Mangler vel dette(?)

Denne har nÄ direkte salg frÄ bryggeriet.
https://www.ratebeer.com/brewers/as-norsk-gjaerverk/41748/
AltsĂ„ mĂ„ inn under “places” Åpent fredag 13-18 og lĂžrdag 10-18 i fĂžlge facebook. Litt verre med adresse. Dei skriv bare at dei held til i samme bygget som Mekonomen, som i fĂžlge google maps er stengt for godt. Verkstedveien 4 8624 Mo i Rana

Den ligger der fordi jeg ikke gidde Ă„ slette den mange ganger
Unrateable

1 Like

Hadde bare glemt Ä endre pÄ selve bryggeriet
Burde egentlig vĂŠrt lagt inn som Nano bryggeri.
Flere hjemmebryggere som har stĂžrre anlegg
:slight_smile:

Gjérverket er lagt inn


1 Like

Er det skamlause kjettarar der ute som legger til igjen etter at du har sletta «bryggeriet»??