Nyheter 📰

Har aldri sett det på meny eller i navnet, så då står det i tilfelle i info?

Spesialbatch brygget sammen med, og for, Apollon Platebar i Bergen. New england style pale ale med rikelige mengder havre og hvete, humlet med good old Simcoe og Mosaic.

BBC dokumentar som ikke er så positivt for Brewdog https://vimeo.com/669591174

Gadd ikke spandere 1 time for å se videoen til endes. Hva er hovedpoenget?

Første delen tar for seg de små og litt mer artige bløffene som jeg bare synes er morsomt. Så har man de litt mer alvorlige tingene som at Brewdog lover å plante et tre for hver 6 pack med Lost lager som selges på et eget område dedikert for dette som bare er bløff. Så har vi det økonomiske bak aksjene og litt tvilsomme avtaler mellom A og B aksjene som i prinsippet gjør B aksjene (folkeaksjene) nærmest verdiløse i praksis. Litt om mer eller mindre tvilsomme investeringer hvor en aldri så liten bombe slippes når det viser seg at James Watts har kjøpt seg stort inn hos Heineken. Så begynner det bare å bli trist når man ser på alle ansatte som har levd under ganske dårlige forhold med grunnløse oppsigelser (gå på dagen) etc. og frykt for å bare plutselig stå uten jobb. Det hele topper seg med en del anklager mot James hvor han skal ha oppført seg ufint rent seksuelt hvor kvinnelige ansatte må gjøre sitt beste for å ikke havne alene i samme rom samt påstander om tafsing på overstadig beruset gjester.

Man ser selvfølgelig alt bare fra en vinkel her og alt tilbakevises, men det er bekymringsverdig mange tilfeller som presenteres her på tvers av landegrenser.

Er man i besittelse av aldri så lite empati for andres mennesker ve og vell og vet at man her kan bidra litt med sine valg som kunde av deres produkter og tjenester så synes jeg det kan være vært å sette av en times tid for å gjøre seg opp sine egne meninger. Alternativt så er det mye å lese om dette nå i britiske aviser, men utgangspunktet for det hele er altså denne dokumentaren.

1 Like

Har aldri likt BrewDogs aggressive markedsføring, gimmicks og “self promotion”, men her ser der ut til å være flere svin på skogen.

Der var en tid da jeg forsøkte å få med meg alle nye øl de kom med, men det har jeg gitt opp forlengst.

Synes de var morsomme og et friskt pust I starten, men når ølene ble mer og mer kjedelige i takt med at markedsføringen dreide fra å angripe ‘Big brands’ til craft kollegaer som Beavertown, Lagunitas, Nøgne Ø osv. så mistet jeg mye av sansen for dem. Når de så i tillegg oppfører seg like kommersielt som de store de kritiserer med en flom av intetsigende øl, hard seltzers etc. så mistet jeg helt interessen (med unntak fra Overworks serien). Men etter denne dokumentaren må jeg faktisk se overbevisende argumenter for at påstandene i dokumentaren faktisk er løgn (James varsler søksmål mot BBC) innen jeg kommer til å bruke et øre mer på noe fra den kanten.

Sluttet å kjøpe Mikkeller
Blir ikke noe BrewDog heller heretter
Sånn går nu dagan

2 Likes

Njaa, skulle eg tilfeldigvis ta ein helgetur til Aberdeen, blir det garantert minst ein tur innom BrewDog. Eg må innrømme det :scream: Rekner og med at ein del av mine klesplagg er produsert av barnehender eller underbetalte unge kvinner i Asia. BrewDog er ikkje lenger prioritert for min del men ikkje bannlyst.

1 Like

Den mest kjente kvinnelige ølskribenten i Storbritannia, Melissa Cole, ble fornærmet på meg fordi jeg nektet å boikotte bryggeriet Samuel Smith, hvis eier Humphrey Smith vi begge var enige om er en sær og utrivelig jævel (bedømt etter presseoppslag, jeg har aldri truffet mannen personlig). Hvis man skal la sitt ølkonsum styres av de forskjellige bryggerienes eierskap, og eventuelt også ansattes personlige særheter, i stedet for ølets kvalitet, får man det jaggu travelt med å holde styr på alt.

1 Like

Tja, nå finnes det flere eksempler på at når mennesker velger å stå opp sammen gjennom handling kan bidra til å gjøre en forskjell. Tenker på litt mer alvorlige ting enn at det bare dreier seg om å være utrivelig, men f.eks grov økonomisk og/eller seksuell utnyttelse av andre medmennesker. Ser vi på Mikkeller festivalen i fjor så gikk det fra en leder som sto frem i avisen og lattergjorde kritikerne til en helomvending hvor man innrømmer at det er et problem, ber om unnskyldning og tar flere grep for å rette opp i noe som ser ut til å ha blitt en bedriftskultur enkelte steder.

Jeg er sikker på at vi alle har våre moralske grenser, de er bare på forskjellige nivåer. Vil man f.eks velge å gjøre sine innkjøp i en butikk som åpenlyst støttet Taliban og sendte overskuddet til dem? Handler virkelig alt bare om pris (eller øl ticks) ?

Øhhh, eg mangler øl frå Afghanistan, så ja takk om eg får kloa i ein «Taliban TIPA» :smiling_imp: Men, bare ein….

2 Likes

Nyhet fra litt mer hjemlige trakter, dvs Trøndelag.

Hogna:

Viktig melding!!
Vi har fått beskjed om at Blåtime og Tussmørke-bokser, spesielt de som ikke er lagret på kjøl, blir harde og kan sprekke.
Det skyldes oppbygging av høyt kullsyrenivå. Vi ber dere derfor om å tømme boksene dere har hjemme, gjør dette under vann for å forhindre søl, og bruk gjerne hansker og briller for sikkerhets skyld.
Vi beklager at dette har skjedd, og er igang med undersøkelser for å finne årsaken.

1 Like
3 Likes

Hmmm
Lurer egentlig på om jeg har en Afganistan liggende
Men det er i såfall før Taliban sin siste periode
Sorry

Er vel fortsatt interessant, mangler også Afganistan, taliban eller ikke.

En kan undres.

Ikke engang ei øl jeg ville vurdert å kjøpe engang etter troverdige ratinger på RB.
Når det er sagt prøver jeg konsekvent å unngå Mack.

Ohhhh, sterkt å stå igjen som verdig vinner etter å ha utkonkurrert hundrevis av kvalitetsøl frå det ganske land anno 2021. Eg bøyer meg i bremsesporet :poop:

Vel, jeg har i det minste SMAKT Mack Mikrobryggeri Banana Milkshake IPA, og av de 11 RBerne som har smakt den, har Vighals og jeg ratet den høyest med 3.3. Syntes altså ikke den var så verst, men “best” av alle nye øl i Norge? Så langt derifra!