Tilbake til rĂžttene?
Hvilke rĂžtter?
Kun bock som fÄr ha nisse pÄ etiketten?
KremtâŠ
Tilbake til rĂžttene?
Hvilke rĂžtter?
Kun bock som fÄr ha nisse pÄ etiketten?
KremtâŠ
Det âklassiskeâ kommersielle norske juleĂžlet stammer fra 1936 (med avbrudd under hele krigen og etterfĂžlgende kornrasjonering, gjenopplivet i 1953), og er en mellommĂžrk bock, mellom 6% og 7%, og designet for Ă„ passe smaksmessig til den norske juleribba. Det urgamle norske jule-gĂ„rdsĂžlet var derimot tilsatt kveik (eller spontangjĂŠret) og dermed overgjĂŠret. Mye av den norske bryggekunnskapen pĂ„ gĂ„rdene forsvant under hungersĂ„rene under napoleonskrigene, da humlehagene ble revet opp og alt korn mĂ„tte brukes til mat (graut og flatbrĂžd). Fra 1815 til 1840 var det fri brennevinsbrenning i Norge, og landet gikk inn i den stĂžrste kollektive fyllekule man har opplevd - med fri flyt av brennevin pĂ„ bygda ble Ăžlbrygging mindre interessant. Og da bakrusen var over, kom kaffeslabberaset og avholdsbevegelsen ⊠Heldigvis var der smĂ„ âlommerâ av bygdelag som holdt pĂ„ tradisjonsbryggingen. Men ettersom byene vokste kraftig, ble det naturlig at de kommersielle lagerĂžlbryggeriene mĂ„tte dekke det meste av behovet for Ăžl til jul.
10 t ·
God fredag
Litt alvor fÞr helgen. Vi lever av Ä lage gode opplevelser. Gode smaksopplevelser for dere. Gode stunder. I noen tilfeller, et sosialt smÞremiddel. Og det er ingen ting som gleder oss mer enn deres tilbakemeldinger. PÄ Instagram deler dere bilder av favoritten deres. Eller pÄ toppen av et fjell med en Salikatt i sekken, med emneknaggen Salikatt. Patrioter og turister legger ut anmeldelser av bryggeriet pÄ Facebooksiden vÄr og pÄ Google. De fleste er gode, men noen er ogsÄ dÄrlige. Begge deler hÞrer med. Problemet er at alt er ulovlig. Dere setter oss i fare for bÞter og i ytterste konsekvens at vi mister bevillingen vÄr til Ä produsere Þl. Da er det game over.
Dette er ikke noe nytt. Loven har eksistert lenge. Lenge fÞr sosiale media. Lenge fÞr verden ble sÄ globalisert som den er i dag. Sikkert fÞr alle langrennsdronningene og -kongene vÄre ble ikledd drakter sponset av Erdinger, eller andre store, internasjonale bryggerigiganter. Sendt pÄ rikskanalen i beste sendetid. Men det var et unÞdvendig sidesprang, for det er lovlig.
Det nye er at Helsedirektoratet har strammet grepet og har begynt Ä slÄ ned pÄ alkoholreklame. Det er ikke et problem i seg selv. Vi vet at misbruk av alkohol ikke er bra. Ingen er tjent med det. Men lovtolkningen til Helsedirektoratet er sjokkerende og urimelig streng. Det bildet du tagget Salikatt i pÄ Instagram, og den anmeldelsen fra en henrykt turist som ble lagt inn pÄ Facebook-siden vÄr, de er begge ulovlige. Ikke ulovlige for dere, dere har selvfÞlgelig ytringsfrihet til Ä skrive og legge ut det dere vil. Men taggen du la til pÄ bildet ditt gjÞr Salikatt til en lovbryter. Som det stÄr under punkt 2.2 i brevet fra Helsedirektoratet:
ââDet innebĂŠrer blant annet at privatpersoners og tredjepersoners kommentarer og bilder vil vurderes som om profileier selv har lagt det ut.ââ
Vi skulle gjerne ha engasjert en god advokat. Tatt saken opp til EFTA. FÄtt en gjennomgang av lovverket og Helsedirektoratet sin tolkning av det, men vi har ikke tid eller muskler til det. SÄ derfor mÄ vi be dere om Ä slutte og dele deres opplevelser med Salikatt. Ikke tagg oss. Ikke gi oss anmeldelse. SÄ skal vi bruke uhorvelige mengder med arbeidstid fremover pÄ Ä fjerne taggene pÄ bildene. Ikke bare deres bilder, men pÄ bildene til alle som har tagget Salikatt i Nederland, Danmark, Tyskland, Finland, Sverige. For de gjÞr alle at Salikatt bryter loven. SÄ lenge bryggeriet ligger i Norge.
Dette ble langt og ikke det muntre innlegget som vi gjerne skulle ha delt med dere fÞr helgen. Men av og til trenger vi Ä fÄ luftet ut, for selv om det ikke er ulovlig Ä drive bryggeri i Norge, sÄ fÞles det av og til som at det iallefall skal gjÞres nesten umulig.
Vi Þnsker dere alle en god helg, og hÄper at dere ikke glemmer av deres lokale bryggeri. Enten det er Salikatt, eller et annet.
Bjarte, pÄ vegne av Salikatt.
Dustete regel ja, men hvorfor lage sÄ mye fuss ut av det? Det er jo bare Ä slÄ av at det er mulig Ä tagge slik som andre bryggerier har gjort for lenge siden.
Om nokon planlegger tur til Hitra i sommer er det nok lurt Ă„ sjekke om Storm Brygghus har Ăžl Ă„ tilby fĂžr du tar turen.
1. mai 2022 ·
Hei alle Storm-gjester.
Denne sesongen blir annerledes for oss. Vi skal i samarbeid med Hitra kommune huse mennesker fra Ukraina. Det betyr at all vanlig drift pÄ huset settes pÄ vent.
Vi Ăžnsker dere alle en riktig god sommer.
Mvh
Arne&Siv
Sjekk forresten FB siden til Hunsfos bryggeri, de gir virkelig totalt bĂŠngen
Alle bryggeri burde gĂ„ saman og ta dette inn for EĂS, til og med norsk rett. Det gĂ„r ikkje ann Ă„ verte holdt ansvarlig for noke andre gjere pĂ„ denne mĂ„ten. For Ă„ sette det pĂ„ spissen, sĂ„ vert det teoretisk det same Ă„ ta livet av noken, skrive navnet til noken andre pĂ„ offeret, og denne andre vert automatisk skyldig
Kva seier Helsedirektoratet om slikt?
Hadde vore fantastisk for mikrobryggerier over det ganske land om slikt hadde blitt lovleg!
Man kan jo bare drĂžmme. Venstre og FRP er pĂ„ glid, men hjelper lite nĂ„r HĂžyre ikke vĂ„ger risikere samarbeid med KRF. AP og SP ser heller ikke at dette kommer âVanlige folkâ og nĂŠring tilgode.
Det er mye som kan stenge for togtrafikk
Raumabanen mellom à ndalsnes og DombÄs skal vÊre sperret. à rsaken er at traileren som kjÞrte utenfor veien og veltet skal ha mistet noe av lasten sin med Þl i sporet. Baneavdelingen skal vÊre pÄ vei.
Er vel mulig at andre, meir Ăžlinteresserte og er pĂ„ vegâŠ.
Her mĂ„ Helsedirektoratet ta affĂŠre! Makan til grov snik reklame av Berentsens! Dette er neppe innaforđ
PĂžlsevev?
Knut Albert Solem si bok «TrÞnderÞl» er Ä finne pÄ Holdbart til hyggelige 99 kroner. Eit godt kjÞp til Þlbiblioteket.
Herre, eg som trudde at sist polslepp var ganske nyleg! Neida, det har snart gĂ„tt 2 mnd og rallyet er i gang igjen. Mange interessante som eg dessverre ikkje kan gĂ„ forbiâŠ
Det irriterer meg en smule nĂ„r Vinmonopolet lanserer som ânyheterâ Ăžl som bare har vĂŠrt utsolgt et par mĂ„neder. Men selv om man ser bort fra disse, er der reelle nyheter nok til at en fattig jĂŠvel nĂŠrmer seg personlig konkurs om man skal prĂžve Ă„ fĂ„ med seg alt. Og jeg har allerede inne en stor bestilling pĂ„ Ăžl fra FORRIGE slipp âŠ
Er vist nok i Þl og. Kor mykje snakker vi om? Er dette merka pÄ boksen/flaska?
Noen sier at det til og med er alkohol i Ăžl, og det skal vĂŠre SKIKKELIG farlige greier ⊠For all del, jeg er for trygg mat og drikke, men undres litt over at den gjennomsnittlige levealderen har ĂKT i lĂžpet av alle Ă„rene med industriell matbehandling, konserveringsmidler og andre E-stoffer. Kanskje fordi ikke sĂ„ mange lenger stryker med av akutt matforgiftning?
Dette kan bli ein slager for dei som drikk lyst og enkelt Ăžl og ikkje vil bĂŠre tungt pĂ„ hyttetur! Skulle Ăžnske eg hadde slikt Ăžlpulver i eit 40 Ă„rs lag for 10 Ă„r sidan. Eg stilte opp med full ryggsekk i kraftig regnver og 5 grader, klar for Ă„ gĂ„ tre timer inn til ei turistforenings hytte. I tillegg fekk eg stappa oppi sekken 20x33 cl Tuborg! Herre, for eit Ăžlvalg av vertsskapet! Eg drakk opp 4-5 pĂ„ vegen for Ă„ lette pĂ„ vekta Vassa over flomstore bekker opp til kneet og var lett grumpy nĂ„r eg kom fram til hytta. TrĂžsta meg med Tuborg resten av kvelden. Har i ettertid knapt drukke Tuborg, med unntak av eit par nye ĂžltickâŠ