Nyheter 📰

Det har utvilsomt sammenheng med at folk har dĂ„rligere rĂ„d, ja. Vi som lever pĂ„ “Statens KunstnerlĂžnn” ( = pensjon, det er virkelig en kunst Ă„ klare seg pĂ„ den) merker det godt.

Og det har nok ogsÄ sammenheng med at en del av de minste bryggeriene ikke har vÊrt tilstrekkelig kvalitetsbevisste. FÄr hÄpe at TÞsse Brygghus klarer seg - forelÞpig har jeg ikke smakt noe derfra.

TÞsse (MÞlle) har levert ein del kornprodukt ei stund allereide, sÄ dei har vel litt fleire fÞter Ä stÄ pÄ enn dei fleste. SÄnn sett burde det vere stÞrre sjans. Men lokasjon er ikkje akkurat ideell for besÞk pÄ brewpubben for eksempel, anna enn for lokale. Tvilar pÄ eg kjem til Ä gjere det frÄ Bergen i alle fall.

Da blir det brygging igjen pÄ gamle CB sin tomt.

3 Likes

Ikke norsk, men spennende nyhet fra Oud Beersel. Kan jo hÄpe de dukker opp pÄ polet etter hvert.

For Þvrig er der sÄ mange interessant nyheter pÄ dagens polslipp at jeg har ikke en snÞballs sjans i helvete til Ä fÄ kjÞpt alt jeg har lyst pÄ. Jeg er ikke engang ferdig med alt jeg kjÞpte fra FORRIGE polslipp.

1 Like

Gode nyheter fra lokalavisa:-)

2 Likes

Puhh, det var godt Ă„ hĂžyre. Ikkje sikkert det blir helvete likevel :grinning:

1 Like

GrĂŒnderne selger seg ut av Austmann – Ølportalen (olportalen.no)

21 millioner kroner i minus seks siste Ă„r, er dette liv laga?

Ingen stor nyhet, men Vinmonopolet har nÄ Äpnet butikk i Tananger (har lagt den til). Det er altsÄ den andre butikken i Sola kommune, den i Solakrossen bestÄr. Adressen er Risavika Havnering 12, her passer det altsÄ Ä kjÞre innom hvis du kommer med Fjord Line fra Danmark, og ikke har fÄtt handlet nok Þl i Legoland. Utvalget kan naturlig nok ikke konkurrere med de store polbutikkene i Stavanger og Sandnes, sÄ det er nok helst lokalbefolkningen som blir kunder her. Fra starten har de 70 Þl, 12 sider, 1 issider (gÄr under fruktvin), 1 mjÞd og 1 sake, + 6 alkoholfrie Þl og et par alkoholfrie sider. Ikke allverden, altsÄ. Men de rykker kanskje opp en kategori hvis kundetilstrÞmmingen blir stor?

Uansett en ny plassrating😬

Bra at NÞgne Ø holder pÄ kvalitetsprofilen. Ikke gÞy Ä kjÞpe kostbare Þl hvor 1/4 - 1/3 havner i vasken (hvis du har vÊrt fornuftig nok til Ä Äpne Þlen der) p.g.a. overkarbonering, og det resterende smaker altfor mye gjÊr. Blir sikkert en bra NØ God Jul igjen til neste Är.

1 Like

Tore NybÞ fra NÞgne gÄr av som pensjonist til nyttÄr. Tekst fra artikkel i Grimstad Adressetidende:

Tore blir den fĂžrste i bedriftens historie
I over 20 Är har Tore NybÞ vÊrt en del av NÞgne Ø. NÄ slutter 70-Äringen hos Det
KompromisslĂžse Bryggeri. Han blir bedriftens fĂžrste pensjonist.
Tore NybÞ har jobbet med mye ulikt hos NÞgne Ø, men har stort sett brukt tiden pÄ Ä
lage Ăžl.
Tore var frivillig starten av bryggeriets oppstart for 22 Är siden, og kom inn pÄ eiersiden i 2005.
Jeg jobbet med ham i ti Ă„r, fram til jeg solgte meg ut i 2015, forteller medstifter og grĂŒnder Kjetil
Petersen Jikiun, som nĂ„ driver bryggeri pĂ„ Kreta. – Det er liten tvil om at den innsatsen vi som eiere, og andre frivillige, la ned i de fĂžrste Ă„rene av bryggeriets start, var viktig for at NĂžgne Ø fikk den posisjonen de nĂ„ har i markedet, legger han til. – Det var fĂžrst rundt 2011 av vi formelt sett ble ansatte, og fikk betalt for den innsatsen som ble lagt ned. Tore har uten tvil vĂŠrt en viktig mann for NĂžgne Ø – Det KompromisslĂžse Bryggeri, sier Petersen Jikiun.
De siste Ärene har Kjetil Petersen Jikiun drevet Σoλo Brewery pÄ de greske Þyer. Han var
sammen med NybÞ med pÄ oppstarten av NÞgne Ø.

Da NĂžgne Ø – Det KompromisslĂžse Bryggeri sĂ„ dagens lys pĂ„ Bergemoen i 2002, var de det
fÞrste hÄndverksbryggeriet i Norge. Ølbryggerlegenden Kjetil Petersen Jikiun og Gunnar Wiik var duoen som startet det hele, sammen med Roger Evensen. Etter tre Är pÄ Bergemoen, ble alt
flyttet til gamle Rygene kraftstasjon ved Nidelvens bredder. Samtidig kom Tore NybÞ inn pÄ
eiersiden da Evensen trakk seg ut.

PÄ Lunde fortsatte veksten, der det stadig ble komponert nye Þltyper fra NÞgne Ø. En periode
hadde Jikiun ogsÄ produksjon av sake, som Det KompromisslÞse Bryggeri vant en rekke
internasjonale priser for. Grimstad-bryggeriet er det eneste norske bryggeriet som har vunnet
gullmedaljen i World Beer Cup, ofte omtalt som Ăžlverdens olympiske leker. – Selv om Tore solgte seg ut av NĂžgne Ø for snart fem Ă„r siden, jobber han fortsatt i NĂžgne Ø. Men pensjonerer seg til nyttĂ„r. Han blir den fĂžrste pensjonisten vi fĂ„r hos oss. Hans innsats og motivasjon skulle tilsi at han fortsatt var en eier. Tores ukuelige optimisme, evne til Ă„ fĂ„ ting gjort, stolthet til bryggeriet og hans kolossale arbeidskapasitet er en kilde til motivasjon for hans kolleger, sier daglig leder i NĂžgne Ø, Sverre Øverland.

Tore NybÞ ble takket av under bryggeriets julebord. NÞgne Ø-sjef Sverre Øverland
understreket 70-Ă„ringens betydning for bedriftens framgang.

I 2024 havnet NÞgne Ø nok en gang pÄ listen over Gasellebedrifter i Agder. Dette var tiende gang bedriften havnet pÄ denne eksklusive listen over lÞnnsomme vekstbedrifter i Norge. Ingen andre bedrifter i kommunen har versert pÄ denne listen flere ganger enn NÞgne Ø. Øverland mener NybÞ har en stor del av Êren for dette, sÄ 70-Äringen forlater en Þlskute som har full fart
framover. – Planen har hele tiden vĂŠrt Ă„ stĂ„ i jobben ut det Ă„ret jeg fyller 70. Men Ă„ gi meg helt med bransjen 
 For jeg har blitt kjent med sĂ„ mange fine folk, at jeg nok i en overgangsperiode vil vĂŠre frivillig pĂ„ messer, stands og i andre sammenhenger, sier Tore NybĂž, under julebordet til
NĂžgne Ø lĂžrdag, som samtidig ble en avslutning og hedring av veteranen. – Da jeg kom inn i NĂžgne Ø, var det venner, venners venner og familie, som gjorde jobben. Vi drev pĂ„ dugnad i starten. Men etter hvert trengte vi mer plass, for Ă„ Ăžke produksjonen. Dermed flyttet vi til Lunde ved Nidelven i 2006. Og ansatte Kjell Einar Karlsen som vĂ„r fĂžrste daglige leder. Etter at han sluttet, fortsatte Kjell Einar i Ăžlbryggingsbransjen. Du klarer liksom aldri helt Ă„ slutte med
jobben, humrer 70-Ă„ringen.

Tore NybÞ har vÊrt med pÄ mye i sin tid hos NÞgne Ø. Her avbildet vassende
over parkeringsplassen etter at Nidelva gikk over sine bredder og oversvĂžmte bryggeriet i

Selv om det gjennom Ärene er kommet mange nye smÄbryggerier og mikrobryggeriet, og NÞgne
Ø er blitt en del av Hansa Borg-konsernet, som igjen eies av Royal Unibrew, er det mye
samarbeid mellom dem. – Bryggeribransjen er enormt preget av det kollegiale. Alle hjelper alle. Vi samarbeider med hjemmebryggere, som er vĂ„r bakgrunn. Og de har ogsĂ„ vĂŠrt viktige for NĂžgne Ø. Selv har jeg hjemmebryggerbakgrunn, og har brygget Ăžl hos oss siden jeg kom inn i bedriften. Å lage nye Ăžltyper, er jo den morsomste delen av jobben. Selv om vi alle jobber litt med alt, forteller NybĂž. – NĂ„r jeg nĂ„ blir pensjonist, sĂ„ er det nettopp det gode arbeidsmiljĂžet og det kollegiale jeg vil savne mest. Men siden jeg har sagt jeg kan pĂ„ta meg et par oppdrag innimellom for NĂžgne Ø, blant annet pĂ„ stands og festivaler, sĂ„ kutter jeg ikke alt helt ut. Selv om jeg formelt sett ikke har en rolle der fra 1. januar av, oppsummerer brygger og NĂžgne Ø-grĂŒnder Tore NybĂž.

PS: «Fysisk» kommer ikke Tore NybÞ til Ä forsvinne fra lokalene med det fÞrste. For en
gullforgylt byste av ham, er laget og vil bli satt sokkel i bryggeriet. DS.

6 Likes