Sider 🍏

https://www.ratebeer.com/beer/lien-gard-livlig-eplesider/930516/

Denne er nÄ i tre utgaver med tanke pÄ ABV. Samme navn. Eg lager ny variant for butikk utgaven. Er det nok? Eller, dele i tre? 4.7% 7.0% og 9.0%? Den sterke er bare Ä fÄ pÄ 37,5 cl flasker, sideren er gjÊra meir ut som eit prÞveprosjekt fekk eg vite pÄ sideriet. Men, i utgangspunktet er det den samme sideren.

Det satses bÄde pÄ sider og konsumepler i Ulvik: Ulvik, Frukt | «Eplekjekk» satsing pÄ Hakestad. Even (22) har kjÞpt seg 2000 epletre (avisa-hordaland.no)

Bama har for mye markedsmakt, ingen tvil om det. Ikke rart om bÄde fruktbÞnder og tradisjonstro forbrukere er forbanna.

Dette er skummelt, eplemafia.

OMA Vin Gravenstein Sider ‱ RateBeer
“Vin” kan slþyfes fra navnet, det er ikke en del av navnet.
For Ă„rgang 2022 er ABV 8%.

1 Like

Sandalen gÄrd har nylig begynt med Ärets innhÞstingen av epler
Epler betyr alt for familien TĂžnnessen.
Epler betyr alt for familien TĂžnnessen.Foto: Simen Ingemundsen
Simen Ingemundsen
Publisert:
Publisert:
I gÄr 06:00
GÅRD: PĂ„ Sandalen GĂ„rd, som ligger idyllisk til pĂ„ Vistnesveien, er hele TĂžnnessen-familien engasjert i den Ă„rlige innhĂžstingen. Selv om bare et par hundre kilo av Ă„rets avling sĂ„ langt er i kurven, stĂ„r flere tusen epletrĂŠr klare til Ă„ bli hĂžstet.

— Vi ser en Ăžkning i Ă„rets avling i forhold til tidligere Ă„r, og vi har valgt Ă„ bruke Ă„rets avling som en slags naturlig vekstregulator. Dette betyr at vi har gjennomfĂžrt mindre tynning enn normalt, med den hensikt Ă„ redusere vegetativ vekst og oppnĂ„ en stĂžrre avling per enkelt tre, forteller Jo Arild TĂžnnesen.

1 av 3
I disse dager plukkes eplesortene Discovery og Nanna. Mens fĂžrstnevnte troner med hele 1000 trĂŠr, er sistnevnte beskjeden med sine 50 trĂŠr. Nanna-eplene blir i stor grad brukt til Ă„ lage deilig sider og forfriskende eplejus.

— Praktisk talt alle eplene blir bearbeidet til jus og sider. For Ăžyeblikket ender kun 10 til 20 prosent opp som vanlige, solgte epler. Dette tallet forventes Ă„ bli enda lavere pĂ„ grunn av Ăžkt fokus pĂ„ produksjon av sider og jus, avslĂžrer TĂžnnesen. Han legger til at i fjor hadde de ikke nok epler til Ă„ dekke alle bestillingene pĂ„ jus og sider

Det handler om Ă„ studere avlingen nĂžye.
Det handler om Ă„ studere avlingen nĂžye.Foto: Simen Ingemundsen
— Selv om vi kanskje aldri blir en gigantisk plomme-produsent, har Opal-plommene virkelig gjort store fremskritt dette Ă„ret sammenlignet med fjorĂ„ret. VĂ„rt inntrykk er at de nĂ„ er bĂ„de stĂžrre og mer rike pĂ„ smak, deler TĂžnnessen med tydelig begeistring.

FÞr vi ankom, hadde gÄrden allerede mottatt et besÞk fra den grossisten Terroir Wines / Middelthon, som hadde gleden av Ä smake pÄ gÄrdens siste produkter. Terroir Wines / Middelthon har en betydningsfull rolle som grossist og distributÞr av Sandalen GÄrds foredlede produkter til Vinmonopolet og Horeca-sektoren (hotell og restaurant).

— Utover hĂžstingen, brenner vi ogsĂ„ lidenskapelig for produktutvikling. VĂ„re ambisjoner strekker seg mot Ă„ utforske flere sider-varianter ved Ă„ harmonisere bĂŠr og epler, samt Ă„ introdusere en tanninrik sider basert pĂ„ nĂžye utvalgte cider-epler. Dette Ă„ret vil bringe med seg en rekke spennende nyheter, avslutter en entusiastisk Jo Arild TĂžnnessen.

Publisert:
Publisert: 28. august 2023 06:00

Arghh, bildene kjem ikkje med


1 Like

ForelĂžpig bare eplemost, men eplesider er kanskje klar innen eit par mnd?

1 Like

Hm, planer om gin og akevitt ogsÄ. Her er der ihvertfall ingen mangel pÄ ambisjoner og tiltakslyst!

Denne ble servert under samlingen pÄ Bryne i fjor. Og den var god!

3 Likes

Hyggelige folk og. Underteikna har vore innom tre ganger!

Hmmm, nye siderier i Sogn: Ølmheim Siderhage og Skjolden Sideri

Ølmheim venta pÄ salgslÞyve fÞr sommaren, hÄpte Ä vere klar for salg ut pÄ hausten.
Skjolden - er det Bolstad Neverdal Fruktgard? Dei har i tilfelle hatt sider eit par-tre Ă„r allereide

https://www.ratebeer.com/beer/apal-frost/1151191

FĂžrste ladning er utsolgt, tilgjengelig igjen i slutten av januar(?) i fĂžlge Apal.
Det kan hende du fÄr ei bestillingsliste om du skal pÄ hytta i februar neste Är @Sigmund :grinning:

De fleste is-sidere jeg har smakt har vÊrt knallgode, men dessverre ogsÄ sykt dyre. Denne har imidlertid gÄtt meg hus forbi. Skal ta en sjekk nÄr det nye partiet kommer.

Drukket i Oslo pÄ blant anna Hopyard i fÞlge Gulesider :sunglasses:

PĂ„ Fellini Pizza & Grill pĂ„ HundvĂ„g ogsĂ„. Skal stikke innom der en dag. Det virker som de har et begrenset men interessant utvalg av Ăžl og sider, er muligens verdig til en oppfĂžring under “Places”.

1 Like

Skeptisk, er fort bare UT tÞyseguter som sjekker inn i hytt og helv
 Jan Magnus har kortast veg med tanke pÄ eit kort besÞk for Ä sjekke utvalget

I dag har jeg sjekket Fellini ut av saken - de har bare skvip fra Ringnes-portefĂžljen, ingenting interessant, sĂ„ de har ingenting i “Places” Ă„ gjĂžre. Imidlertid fikk jeg en del nye ticks, bĂ„de Ăžl og sider, fra HelgĂž MENY HundvĂ„g, sĂ„ jeg kom ikke tomhendt hjem.

3 Likes

https://www.ratebeer.com/beer/joli-rouge-cidre-100-quebec/796169/

Mulig jeg har publisert denne cider-lÄten tidligere, men den tÄler Ä hÞres igjen:
https://www.youtube.com/results?search_query=the+dreadnoughts+-+joli+rouge