Norske bryggerier 🇳🇮

Jeg har dessverre ikke vĂŠrt i Bergensregionen den siste mĂ„neden og kommer ikke nedover fĂžr over pĂ„ske. Ut ifra kommentarene lengre nede sĂ„ ser det vel egentlig ikke ut til Ă„ vĂŠre noe Ă„ prioritere sĂ„ veldig heller for min del, selv om jeg normalt sett er litt “snillere” enn Inbreak
 Det er ikke utenkelig at det blir dog for Ă„ plukke med seg noen rates, men akkurat for Ăžyeblikket er det ikke sĂŠrlig aktuelt.

Puben Bindaas i Torgata brygger sin egen pale ale pĂ„ Bindaas Brew ifĂžlge det tvilsomme nettstedet Untappd. Men 10 sekunders sjekk i RB’s navn forteller at det er Kevin fra VĂ„r frelser (Brygg) som brygger dette pĂ„ VĂ„r Frelsers anlegg for Bindaas. Det bĂžr vel registreres som VĂ„r Frelser Bindaas Mozek og ikke VĂ„r Frelser / Bindaas Mozek da BindĂ„s Brew ikke er noe registrert foretak.
Noen innvendinger?

3 Likes

Beklager, Vor Frelser har ikke lenger eget bryggverk. De flytter litt rundt fra Schous, Beer Flag, GrĂŒnerlĂžkka og Crow og Disko. Det er ikke noe bestemt system over hva som brygges hvor (skikkelig gjĂžkebrygging) da det kan variere litt tilfeldig fra batch til batch. Men Vor Frelser er RB navnet pĂ„ samme mĂ„te som Sleeping Village etc.

1 Like

VÄr Frelser er dÄ ikkje lenger ein brewpub? Har du info om kva tid dei slutta Ä brygge sjÞlv? Har dei i det heile brygga sitt eige Þl i Storgata 5-7 i det heile tatt?

I fÞlge Kevin som brygger Þlene deres sÄ var det tidligere en egen brewlab pÄ Brygg i Storgata hvor man kjÞrte bryggekvelder for interesserte. Her brygget man ogsÄ for puben. Men utstyret er solgt sÄ han brygger litt rundt omkring der det mÄtte vÊre kapasitet nÄ. Har ikke datoene.

Stemmer, opp trappa og inn til venstre innerst i lokalet trur eg det var.

Kikket pÄ denne Frelseren
Brygg er absolutt ikke en Brewpub lenger. SĂ„ den er endret
Vor Frelser er vel igrunn en client brewer nuh. SÄ jeg endret de ogsÄ

https://www.ratebeer.com/brewers/furuhaugli-nanobryggeri/28144/

Her overtok nye folk i 2020 og pga pandemi har det ikkje blitt brygga Ăžl. I desse dager er bryggeriet under ombygging men det blir Ăžl til sommeren! Ny Ăžl og ny oppskrift men bare ein Ăžlsort denne sommeren. Dette er bekrefta pr mail.

1 Like

Venabu har gitt opp Þlbrygging bekreftes pÄ mail
:frowning:

Det er vel gammalt nytt? Bryggeriet har vore retired ei stund

Pga covid. Men det var visst tanker om Ă„ sette igang igjen. Noe de visstnok ikke har nuh

Denne setninga vekka mi interessse:
“Øl frĂ„ vĂ„rt lokale bryggeri er sjĂžlvsagt alltid tilgjengelig.”

Er dette dÄ snakk om eit nytt obskurt gardsbryggeri eller meiner dei lokalt Þl frÄ Leikanger, altsÄ Turken eller Balder?

Leikanger er uansett godt utanfor mi reiserute i sommer


Er vel stor sannsynligheit for Balder eller Turken

Turken
stakkars gjester


1 Like

SpÞrsmÄl fra en amerikansk trÄd, men interessant ogsÄ fra norsk vinkel. Hva er den stÞrste norske byen uten eget bryggeri?

I fĂžlge oversikten her:

Strengt tatt AskĂžy pĂ„ #20, MEN, det er ingen “by” som heiter AskĂžy, meir ei samling av fleire smĂ„plassar, der KleppestĂž er stĂžrst. SĂ„ AskĂžy overser eg glatt i denne samanheng. Neste pĂ„ lisa er vel #27 Ski, med mindre eg har oversett noke?

1 Like

Hmmm, har Halden, Fredrikstad og Moss aktive bryggerier i dag?

Ikkje mikrobryggeri i Halden lenger?
NÞisom er vel nÊr nok Fredrikstad, men pÄ de lista stÄr Fredrikstadog Sarpsborg i lag.
Moss - Ekeby nĂŠrme nok?

Fredrikstad har jo fortsatt NĂžisom Craft Beer - skjerpings, Bryne! Og nĂ„r Fre’sta blir slĂ„tt i hartkorn med SĂŠrp, har de jo selveste Borg innenfor byomrĂ„det. Halden har vel fortsatt Jellestad GĂ„rdsbryggeri,

Ja nÄ er det noen som mÄ ta en tur innom barneskolen en gang til
@Sigmund is still going strong
BÄde RÄde, Rakkestad og Mysen stiller ogsÄ med bryggeri
Rygge er vel en del av Moss nuh. SÄ de har pÄ en mÄte 2
Usikker pÄ hvilken kommune Taraldrud hÞrer til
SĂ„ det er mulig at Askim ikke har

Det er 2 i Sarpsborg ogsÄ
Hvaler har 2
Halden vil ha 2 bare noen surrehuer fÄr alle papirer i orden