Norske bryggerier 🇳🇴

Ja, inntil videre - til vi vet litt mer om Homborsunds planer.

2 Likes

Fra Fedrelandsvennen:

Qvart Ølkompani solgt

Homborsund Bryggeri AS har kjøpt opp bryggeriet Qvart Ølkompani.

Publisert: Publisert:

For mindre enn 3 timer siden

KRISTIANSAND: Det Grimstad-baserte bryggeriet Homborsund Bryggeri har kjøpt Qvart Ølkompani.

– Det har vært tøft økonomisk lenge, men da koronapandemien kom var vi nødt til å ta fatt i det. Vi er veldig fornøyde med denne løsningen, forteller Lars Amundsen, daglig leder i Qvart Ølkompani.

De siste offentlige regnskapstallene viser at selskapet gikk i underskudd de fire årene fra 2015–2018. I sistnevnte år ble resultatet 299.000 kroner i minus før skatt.

– Det er godt fem års arbeid ikke er forgjeves, legger han til.

Ifølge pressemeldingen selskapene har sendt ut, har både Amundsen og medgründer Tellef Dannevig et ønske om å spille en rolle i selskapet etter eierskiftet.

Flytter produksjonen

Homborgsund Bryggeri har ikke hatt et eget bryggeri tidligere, men har sendt oppskriftene til Arendal bryggeri, som har produsert ølet deres.

Det meste av produksjonen vil nå foregå hos Qvart Ølkompanis lokaler på Lund i Kristiansand. Merkevaren Qvart beholdes.

Qvart Ølkompani holder til i Industrigata på Lund. Foto: Kjartan Bjelland/Arkiv

Daglig leder i Homborsund Bryggeri, Alf Olav Øye, opplyser at de bevarer de produktene som allerede eksisterer, men at de også skal utvikle nye øltyper.

– Vi har et utvalg av 14–15 forskjellige øltyper, så vi har absolutt en god base, forteller Øye.

Blir påvirket av festivaltørken

– Qvart Ølkompani melder om en tøff økonomisk situasjon over lengre tid. Hvordan er det for dere?

– Vi har klart oss ganske bra under pandemien. Nå er situasjonen tilnærmet normal igjen. Selv om vi mister en del inntekter fra festivaler som i år blir avlyst, har vi kontroll.

Ifølge Homborsund sine regnskapstall har de hatt en jevn vekst siden 2017, og kan rapportere om gode driftsinntekter i 2019. Nå har selskapet en ambisjon om å utfordre de store ølprodusentene.

– Sammen med den solide merkevaren Qvart tror vi på god vekst også videre.

Regnskapet til Homborsund Bryggeri viser at også de fikk et resultat på nesten 300.000 kroner i minus i 2018, mens i 2019 gikk de omtrent i null.

Altså lite penger i å drive med øl på Sørlandet! Qvart har vel hatt lite salg frå tapp i Kristiansand? CB ser ut til å dominere på dei fleste vannhull i byen.

CB har mer eller mindre den rollen Hansa pils har i Bergen, Ringnes pils har i Oslo, Lervig pils har i Stavanger etc. Det er ikke det markedet Qvart (Nøgne Ø, 7 Fjell etc.) er inne på. Der vi forventer å finne Qvart er det overveldende mye Lervig øl oig Kinn å finne i Kristiansand foruten Nøgne Ø som er mer som forventet.

Det slår meg også at det er utrolig vanskelig å finne noe som minner om den lokal patriotismen her på Sørlandet som man finner i Stavanger. Mens man ser at i et visst rimelig stort miljø i Stavanger så er lokalt best uansett om man har smakt noe annet eller ikke, selv øl med feil blir omtalt som ‘er i alle fall bedre enn mye annet’ etc. Det er ikke det at man ikke har sansen for lokalt øl her på Sørlandet, men det er åpenbart at det hele tiden må konkurrere med alt annet tilgjengelig i samme katteregi hele tiden. Vi er aldri redde for å teste ut Kinn, 7-Fjell, Lindheim eller noe annet og det anses ikke som galskap å mene at godt øl er godt øl selv om det ikke er lokalt. Det er forsåvidt en sunn holdning, men da blir samtidig konkurransen større og dersom man ikke har nok muskler til å selge øl så langt ut av eget distrikt så blir det her man kjemper og slåss om hyllemetere og plass på tappetårn.

1 Like

Wongraven Wines har brygget ett øl i samarbeid med Solo, på Kreta.

Registrerer vi denne bare under Solo, eller blir Wongraven Wines brygger av noe slag ?


Han er rundt og kikket på bryggerier og ønsker å komme inn i øl bransjen, men helt bestemt på at han aldri skal kjøpe seg et bryggeri. Så det kommer nok mer fra den kanten.

Må bli commissioner i såfall
Enn så lenge så kan det ligge under Solo

https://www.nt24.no/nyheter/2020/06/30/Vinkongen-Sigurd-Wongraven-lanserer-sin-første-øl-–-Vi-vil-vise-fram-vårt-ypperste-potensial-når-det-gjelder-kvalitet-22197456.ece

1 Like

Nytt nanobryggeri er oppe og går i Nordland, må drikkes på plassen, åpent kun lørdag 11-15. Lite informasjon om øl og ølnamn, venter med å legge det ut. Passer ikkje i min reiseplan i år, sjølv om eg har kjørt rett forbi, men på feil dag… Kan vere ein jobb for @foffern etterkvart :thinking:

Har fått desse svara frå bryggaren i dag:

Ja, dette var nytt for meg og må sjekkes ut. De kan ikke ha promotert ølbryggingen noe særlig. Finner ingen info om dette på FB-siden deres heller. Hvordan i all verden fant du ut dette?

Tips fra Rune

Er det fortsatt liv i Lofthus Brygghus?

https://www.ratebeer.com/brewers/lofthus-brygghus/36516/

Lite digitalt å finne utanom diverse tick på Untappd. Eg såg ingen flasker i Dalen og Høydalsmo, sjekka alle butikker. Ingenting i Skien heller. Innehaver på Gulating Skien hadde hatt øl frå dei før men hadde ikkje høyrt frå det bryggeriet i år. Har bryggeriet direktesalg??

Nettopp fått et par flasker fra de kjøpt av en kompis på tur. Så de er nok alive

Eg kjøpte eit øl derfrå på butikk i Vinje i fjor når eg køyrte til Zwanze. Var i direktekontakt med bryggjaren, så er sikkert berre å ta kontakt for å finne ut kor det er tilgjengeleg.

Hadde vore greitt å vite kor flaskene blir kjøpt? Spør kompisen din @cunningham
Har Inbreak kontakt info som kan leggast til under bryggeriet? Mobilnr, facebook?

Ikkje anna enn det som ligg ute allereide, anna enn at han heiter Ivar Lofthus. Eg sendte vel mail i fjor.

Syse Gard i Ulvik er en av mange siderprodusenter i Hardanger, men ulik de fleste, så brygger de også øl som er å få kjøpt kun på stedet. Syse Gard er registrert som cidery, kan den settes som bryggeri, siden de også brygger øl ?

Kjenner ikkje til om det er noko regelverk her. Mange bryggeri har sider og enkelte sideri har øl. Grunnen til at Lindheim er bryggeri er vel at dei har flest øl?

Det er vel sider som er hovedgrunnlaget av drikkevarene dei driv med, så sideri er vel det naturlige. Vert ikkje rett å sette Mjøderiet som bryggeri med ein gang dei eventuelt lagar eit øl :stuck_out_tongue:

2 Likes