Selv gidder jeg neppe Ă„ betale 30 kroner for en plain pils lenger.
Om nokon skal sÄ langt nord i Är
https://www.radionordkapp.no/nyheter/22812/turister-skal-fa-besoke-bryggeri-i-honningsvag/
Kjempetrist! Der er tydeligvis ikke stor nok interesse for en historisk restaurant med tradisjonell norsk mat, nÄr den nÄ ligger i ei gate som like gjerne kunne vÊrt i Mogadishu.
Man kan altsÄ dÞ av Ä TRO at man drikker Þl. Derfor liker jeg best Ä VITE at jeg drikker Þl. Dagbladet opplyser oss: Trodde han drakk Þl: DÞde
Pris betyr mer og mer for britiske Þldrikkere med tynn lommebok. 45 konkurser blant smÄbryggerier siste 12 mdr. er dramatisk. Vil vi se mer av dette i Norge ogsÄ?Rise in UK breweries going bust amid thirst for cheaper craft beers | Food & drink industry | The Guardian
Pris mĂ„ henge litt saman med kvalitet! Ăl som ikkje er lokalt (Rogaland) er eg i mindre grad interessert i om det er 50 kroner for 33 cl Session IPA, lagra varmt i hyllene i mange mnd i butikk. Det er sĂ„ mykje Ă„ velge mellom i dag!
https://beerblog.no/nyheter/nye/Nye-bryggerier-vÄren-2023.html
Litt Ă„ fĂžlge med pĂ„ framover! BĂžrgefjell sĂ„g interessant ut, eg kjĂžrer forbi ikkje veldig langt frĂ„ men har nok ikkje tid til Ă„ ta ein ekstra omveg i Ă„r. Men, kven kveitâŠ
Mange av dei andre er det og vanskeleg Ä finne noko sÊrleg informasjon om. Enkelte er alt i sving og har alt kommunal bevilling og sÞker nÄ om statlig. Den eine som er Eiane Gard, var eg innom pÄ lÞrdag Ä handla sider.
BÞrgefjell Mikrobryggeri har Þl for salg til hausten ein gong, bekrefter dei pr sms. Ja, dÄ fÄr eg ta turen innom i 2024
Ein del av det har jo eksistert ei stund allereide, berre utviding av lĂžyve
Kristiansand NÊringsselskap (i praksis et kommunalt eid foretak) kjÞper CB tomta. Det stÄr videre litt forskjellig om videre planer, men hovedsakelig av interesse for oss er at en stÞrre del blir utleid for distribusjon av CB/Hansa Borg (ikke sÄ mange av de fundamentalistiske CB fansene som vet at distribusjon sÞrger for langt flere arbeidsplasser i Kristiansand enn gamle CB fabrikken). Men viktigst her er at man Þnsker Ä Äpne en bydelspub med tematikk rundt det gamle bryggeriet og CB produktene. Noen fabulerte ogsÄ om et mikrobryggeri som skulle servere CB, men det tror jeg mest handler om misforstÄelse av begrepet mikrobryggeri.
Slik eg les dette er Ăgir Bryggeri aleine eit tapsprosjekt. Overskuddet ligg i totalopplevinga med Ăžl, mat og overnatting.
Bar flag gjenoppstÄr. Som jeg tolket artikkelen er det forelÞpig et one-man show som starter forsiktig og sikkert uten det stÞrste utvalget i starten. Jeg likte uansett dette stedet gÄtt og hÄpet det er liv laga og muligheter for at dette blir et skikkelig Þl sted igjen.
«Kjendisbaren» har gjenoppstÄtt fra de dÞde. NÄ jobber Stian 60-timersuker for Ä fÞlge drÞmmen
05.09.23 16:58
For abonnenter
â Det var en mulighet som dukket opp. Ă eie en egen bar, hva er bedre enn det, liksom?
Stian SnÞsen (39) har fÄtt Bar Flag i Maridalsveien til Ä gjenoppstÄ.
Den kjendistunge baren, tidligere eid av blant andre Johan Golden og Atle Antonsen, lukket dĂžrene â tilsynelatende for godt â i mars i Ă„r.
«Det er slitsomt Ä drive en sjappe som sÄ vidt gÄr rundt», fortalte daglig leder Ole NygÄrd Reksten til Avisa Oslo etter nyheten om at de stengte permanent.
Men Stian, som har hatt kontakt med tidligere eier Reksten, kapret til slutt ballen med begge hender.
NĂ„ bĂ„de eier og driver han «nye» Bar Flag â som et one-man-show.
Det er ikke bare-bare.
De siste tre-fire Ära har han jobbet som driftsleder pÄ flere barer pÄ LÞkka. Bar Flag er fÞrste stedet han driver alene. Foto: Ingrid Cogorno/Avisa Oslo
Jobber over 50 timers uker
Stian Äpner gitteret til baren, to timer fÞr Äpning for at AO kan ta en titt. Han stÄr med sprayflasken i hÄnda.
â Hver flekk jeg tĂžrker, tĂžrker jeg for meg. Det blir sĂ„ verdt det. Alt stĂ„r og faller pĂ„ meg, jeg har ingen jeg kan skylde pĂ„, jeg mĂ„ bare fikse det selv.
Han forteller at han har ventet pÄ denne muligheten en stund.
â I mange Ă„r. Det er ingenting som er bedre enn Ă„ eie og drive selv.
Ingrid Cogorno/Avisa Oslo
Men med frihet og selvstendighet, kommer det ogsÄ en bakside.
â Jeg jobber fra 16.00 til midnatt hver dag, pluss stenging. I helgen er det Ă„pent til 03â04 pĂ„ natta. Jeg tok meg fri pĂ„ sĂžndag bare for Ă„ komme litt ovenpĂ„. Jeg tror jeg mĂ„ fortsette Ă„ holde stengt pĂ„ sĂžndager i starten nĂ„, for Ă„ ikke gĂ„ pĂ„ veggen, sier han, og skyter samtidig inn:
â Men det gĂ„r bra.
«Bare en bartender»
I tillegg til Ă„ servere kunder, kommer regnskap, kontrakter, leverandĂžrer og innkjĂžp i tillegg.
â Det er bare meg her. Dessverre. Jeg jobber med Ă„ fikse oppi det, men ting tar tid.
â Det er jĂŠvlig mye Ă„ gjĂžre, og ting Ă„ sette seg inn i som jeg ikke kan fra fĂžr, sier han ĂŠrlig. Foto: Ingrid Cogorno/Avisa Oslo
Stian mÄ for eksempel selv punge ut for alle innkjÞp.
â Jeg betaler av egen lomme, med oppsparte midler. Jeg er bare en bartender. Jeg har ingen rik familie. Ă kjĂžpe inn varer for 20-40.000 kroner. Det er ganske mye. Det tar litt tid fĂžr alt er pĂ„ plass, sier han, og legger til igjen:
â Men det gĂ„r bra.
For han angrer ikke: Siden Ă„pningsdagen 17. august, har nabolaget tatt ham godt imot.
Bar Flag har fÄtt nytt liv, takket vÊre Stian SnÞsen. Foto: Ingrid Cogorno/Avisa Oslo
â Helt fantastisk
â Det har gĂ„tt veldig bra, og de fĂžrste to ukene har vi hatt godt med salg. Menneskene som bor her er veldig hyggelige, sier han.
Stian stortrives like ved MÞllergata, og roser omrÄdet opp i skyene. Foto: Ingrid Cogorno/Avisa Oslo
â Det er helt fantastisk. Jeg tror Fredensborg blir nye LĂžkka om en fem Ă„rs tid.
Han peker rundt seg.
â LĂžkka pĂ„ andre siden av elva, BlĂ„ ned bakken, Kiellands plass der, og sentrum rett bak meg. Jeg tenker dette kan bli en bra nabolagsbar og en god mĂžteplass for dem som bor, jobber og trives her. Rett og slett.
Stian har dedikert livet sitt til baryrket: â Det beste med jobben er folkene, det er sĂ„ mange hyggelige folk. Foto: Ingrid Cogorno/Avisa Oslo
HĂ„pefull
â PĂ„ torsdag fĂ„r jeg sprit, vin og litt mer Ăžl. Da blir det enda bedre. Og sĂ„ blir det enda bedre, og enda bedre, og enda bedre, sier han med et smil.
â Med litt tid blir det helt suverent.
â Har du noe du vil si til nabolaget?
â Velkommen tilbake.
Fredag var Þlfestival med kommersielle bryggerier, lÞrdag var for heimebrygg. Dei to Þldommarane er pÄ RB kjent som tandembrauer
Absolutt eit dilemma!
Reise pĂ„ Ăžltur austover er billegare enn vestover. Leveren same shit, sĂ„ var det lungene dĂ„âŠâŠ
SĂ„ prĂžver vi oss litt i lokalavisa med ny Ăžlspalte Ăl, Anmeldelser | Ălhund tester: Srlnds Pils (krs.no)