Nyheter 📰

I samme avis blir den godeste Yngvar titulert som Super-ølhund :grinning:

1 Like

Ølhund er det verste utrykket du kan bruke på meg, men det er så innarbeidet i presse og andre som ikke er så oppdatert at det nytter ikke.

Tenker på ølhund som et begrep fra 70, 80 og 90 åra om en person som drikker mye øl og ikke liker vin eller noe annet. En ølhund har et favoritt bryggeri og et fast øl som man er villig til å reise langt for å få og det blir en nedtur å få noe annet i glasset. Ølhunden tar med seg sitt faste øl når han drar til Syden. CB ølets venner er et klassisk eksempel, de har jo også en hund som drikker CB av seidel i logoen sin.

Jeg er en øl entusiast fordi jeg har et entusiastisk forhold til hele øl kulturen og liker dets mangfold med flest mulig bryggerier og flest mulig ølstiler. :grinning:

Men super positivt at en stor lokalavis gir plass til at man kan få skrive om øl da.

Gidder ikke irritere meg over å bli kalt ølhund - i moderne språkbruk anser jeg det som et synonym for ølentusiast.

2 Likes

https://www.ratebeer.com/brewers/goto/43203/

Sorrisniva har ikkje brygga øl 2020-23 pga større utbygging av heile bygningsmassen. Har planer om å starte opp igjen med brygging så fort som mulig.

Er eit par år sidan eg tok meg bryet å besøke What´s Brewing. I år koster det ca 700 kroner for å komme inn. Ølbonger kjem i tillegg….

Velbekomme. Ikke blir det meg som betaler kr 700 bare for å komme inn. En annen sak er at helsa ikke lenger tillater store ølfestivaler for min del, men dette hadde jeg ikke betalt for uansett.

Jeg greier meg fint som alle andre år å ikke besøke whats brewing.

Østerrike overrasker stadig! Først ein korporal med pussig bart, nå eit ølparti!

Nå må det sies at korporalen personlig var avholdsmann. Og vegetarianer. Men han var en god nok taktiker til at han ikke forsøkte å nekte sine lojale undersåtter øl og pølse.

En ny plassrating for Bryne (og enkelte av oss andre) er åpen: Vinmonopolet opna utsal i Sveio kommune – NRK Vestland

*Ser nå at det nye polet i Sveio allerede er lagt inn på RB. Mangler bare første rating. Det gjør nok snart Bryne noe med.

2 Likes

Jadda. Jeg deltar i år igjen jeg. Synes det er en fin festival. Stilige lokaler, og god stemning.

Skal selvsagt ikke underkjenne at det er dyr inngang, men fascineres likevel av at det nå årlig uttrykkes et slags agg mot festivalen her på forumet. Tilsynelatende på bakgrunn av prisen. Virker jo til tross for prisen ikke som festivalen er en økonomisk gullgruve for arrangørene.

Har vi tilsvarende (internasjonale) festivaler i Norge som er så mye lavere priset?

The Invitational Beer Fest by DGB er jo sympatisk priset, men her “må” man ut med attenhundre kjappe. Riktignok er øl inkludert, men til den prisen kan man kjøpe 20 bonger på WB i tillegg til inngang begge dager.

Kommende Bergen Craft Beer Fest sin juleølfestival koster minimum kr 850,- for én dag. Riktignok med ti bonger inkludert, men da med langt fra samme snitt av bryggerier som de to foregående.

Skal selvsagt ikke trekke sammenligningen for langt, men i Danmark koster MBCC over tretusen norske. For den prisen kan du kjøpe godt over 60 bonger på WB.

Synd det ikke er samme RB-oppmøte på WB som de første årene den ble arrangert, og det var et eget RB-bord. Det var tider.

2 Likes

Drar svakt kjensel på et ansikt der - vinneren av årets bryggeripass-konkurranse, som selvsagt er altfor beskjeden til å promotere seg selv. Gratulerer! Bryggeri- og Drikkevareforeningen

4 Likes

Gratulerer Kjetil, vell fortjent du har dradd landet rundt hvert år og det ser ikke ut til å ende neste år heller.

1 Like

Øl frå Lilland på Mysterud bar i Oslo

1 Like

Til min overraskelse fant jeg nylig et øl fra Northern Monk i Leeds der de i forbindelse med sitt ti årsjubileum har samabeidet med Mack sitt mikrobryggeri i Tromsø (Norther Monk - Mack NORD Hazy IPA). De har sågar benyttet norsk humle fra Tromsø i ølet - absolutt noe merkelig. Uansett, i Nordern Monk sitt magasin The Scribe (Winter 2023) kan man lese iintervju med Christian, bryggeren ved Mack Mikrobryggeri - se også A Northern Light

2 Likes
1 Like

Mikkeller signs agreement with Carlsberg: New partnership to strengthen Mikkeller’s sales and distribution | Mikkeller News