Lagret lenge og vel

Av og til rekner eg med at vi nyter øl som er prøvd før, men gjerne lenge siden. Mange har sikkert skatter i kjeller, loft eller bod. Enkelte ganger øl som er godt over best før datoen. Om lagringa har vore vellykka, kan nok variere veldig. Tenkte dette kunne vere ein plass å dele slike opplevingar.

Eg har då i kveld funne fram Nøgne Ø sin collab: Special Holiday Ale fra 27.03.14 Batch 1150. Var veldig spent på denne. Ved åpning blei eg litt skeptisk, litt ufrisk lukt? Falsk alarm! Dette var gode greier. Fløyelsmjuk, lett vinøs og balansert smak av julekrydder. Ikkje for mykje, men akkurat passe. Betre enn fersk utgave og ganske så forskjellig. Smaking av årgangsøl har forsvunne litt i jaget etter nye øl, som de er alt for mange av. Då eg starta med ølsmakingar i lystig lag med venner, kollegaer og venners venner, hadde vi ofte fleire årganger/batcher av Nøgne Ø God Jul, Special Holiday Ale og/eller Underlige Jul. Ein gong hadde vi 10 ulike God Jul fordelt på 6 årganger. Ingen var like i smak! Slike opplevingar er sjeldne nå til dags. Fleire som sakner dette? @Beer5000 ?

Har enda litt av den på lager heldigvis

Litt inspirert av innlegget ditt, tok en tur ned i kjelleren på ølkottet mitt, hvor jeg har ± 50 øl stående.
Valget falt på Nøgne Ø Aurora Australis ,Batch 866B


Brygget i 2012. Dette var en høydare når jeg smakte den fersk, en av mine beste øl opplevelser.
Tok den med meg opp i stua, den gav meg en opplevelse i dag og, først og fremst med hvor ivrig den var på å komme seg ut av flaska. Ejakulator ++. Så forventingene mine ble fort skrudd ett par hakk ned. Aromaen var derimot god, vinøs svart malt med lette sure toner, kanskje en anelse sour red. Smaken var det heller ikke mye feil ved, oksidert men vinøs munnfølelse, lett sour red , med en anelse syre på slutten. Fortsatt veldig god men helt annerledes enn jeg husker.

Litt snop i kveld og: Nøgne Ø God Jul 2013. Batch 934/936E. Best før 14.03.17. Litt overkarbonert, kom litt opp av flaska ved åpning. Måtte skjenke i mitt BrewDog pint glass i fleire omganger. Smak? God! Avrunda, smooth fløyel. Har absolutt tålt lagring, men neppe store gevinsten å lagre noko særleg lengre.

At Nøgne Ø God Jul smakte forskjellig overrasker da ikke. Alle er jo ulike. De skulle strengt tatt hatt en egen oppføring alle sammen. De har jo byttet ut rubbel og bit. En gang var det omtrent bare hvete for de hadde fått feil levering. Men de leverte allikevel.
Om noen kunne fiske ut av f.eks @Kjempetorsken hva de ulike årgangene inneholdt så ville det fortsatt vært mulig å dele de opp. Men tror det bare blir surr.

Men over til det som mer var tema her
Var nylig i Roma. Og Delirium hadde en pub rett ved der jeg bodde.
Jeg var litt skeptisk. For Delirium Tremens har jeg et minne av som noe av det mest udrikkelige jeg har fått i meg. Vi snakker da way back.

Men Gry syntes den rosa grisen var så søt. Hmm Gris…tror hun hadde fått i seg for mye på Ma Che.
Vel vel jeg lot meg overtale.
Tok en planke.
Hmmmmm
Jeg har tydeligvis endret smaksløker.
Veldig bra saker

Det er jo derfor øl er så kult
Tid, sted, temperatur, lagring, glass, stemning, mat…osv
Noen øl bare vokser. Andre lar vi pent være

Det er riktig at det eksisterer flere versjoner av God Jul. Det er ikke store endringen fra år til år, men de vil jo uansett smake forskjellig når man sammenligner dem. Jeg kan påta meg et (litt langsiktig) prosjekt å finne frem de forskjellige oppskriftene fra 2003 (batch #19 og 21) og frem til nå.

1 Like

Prisverdig, men kan være en stor utfordring. Det finnes jo også små interne variasjoner mellom batchene. Forhåpentligvis ikke tilsiktet utslag av endringer i oppskrift men andre tilfeldigheter. Etter et par år i testgruppa lærte jeg i alle fall at det kan være relativt store smaksforskjeller pr. batch, spesielt blant de mørkere øltypene. Så dersom man referer til f.eks God Jul 2007 så kan det også dreie seg om fire individuelle batcher. Trenden så vidt jeg har registrert er at siste batch kan avvike mest da den kan ha blitt til på bakgrunn av etterspørsel og derfor ikke vært planlagt på samme måte som hovedbatchene - Dvs. kanskje ikke alle råvarene var tilgjengelig når den ble brygget så man har måtte ta noen justeringer med f.eks ertstatningshumle. Men det ville være interessant å få tilgang på grunnoppskriften for hvert år som en god start. Dett er spesielt interessant for årgangene mellom 2003 og ca. 2008 mener jeg. 2003 ble jo til litt tilfeldig som en blend av to brygg da den første ble alt for malttung og måtte blandes med et ekstra lyst brygg som ble brygget spesielt for formålet. De neste årene jobbet man med å treffe samme profilen igjen uten å helt klare det før i 2008 (om jeg husker riktig).

PS! Batch variasjoner gjelder ikke bare for Nøgne Ø, men de fleste som leverer juleøl i større volum enn en enkelt batch.

Der har vi noe av det som gjør Craft brygging og sammenligninger av batcher ekstra interesant. Den du referer til er en blanding av batch 934 og 936 (husker ikke helt hva E står for, mulig det var noe med hvor mange ganger man har tatt fra tanken med batch 936?). I alle fall så vil du også finne andre varianter fra 2013. En annen ting jeg har registrert er at når man ser på når årganger som har vært under identisk lagring så kan “over the top” datoen variere en del. Enkelte eldre batcher har klart seg bedre enn batcher fra nyere årstall. Husker ikke detaljene her, men de er notert de gangene man har vertikalsmaking og et øl som registrert som over dato på smak kan ha et øl som er to år eldre og i fortsatt god befatning. Viktig å forholde seg til batch og ikke bare årstall med andre ord.

Delirium er greit det. Brukte juleølet deira, samt tilsvarande frå corsendonk, regal/bocq ol, ein del for mange år sidan, spesielt til julematen. Sterke fruktige belgiske juleøl med litt syre funka veldig bra der, spesielt med nokre års lagring

Lervig Sverd i Fjell til dobbel episode av «Babylon Berlin» Ein grei kveld! Best før 06.07.17 men den har absolutt tålt litt lagring over tida! Klasseøl! Fortsatt fin humleprofil med lett lagra, vinøst preg.

Godt å høre, fersk synes jeg den var alt for rå og alkoholpreget så jeg hadde en flaske eller to til som bare ble satt til sides for en god stund siden.

Vel, i kveld tar eg nok eit dykk inn i ølskapet - avdeling støv og møll, for å finne litt vintage snadder. Gode ølvenner har meldt avbud pga meir eller gode grunner som Gran Canaria, julebord, spysjuke eller husarrest av kona :roll_eyes: Ein lørdag utan øl? Svært lite aktuelt! Eg starter med denne røveren:
https://www.ratebeer.com/beer/bridge-road-nogne-o-aurora-australis/198208/

Ratingen til @nudiebear er faktisk ganske spott on. Brygga 20.12.12 og best før 20.12.17. Fortsatt fin denne! Pass på å opne over vasken, vi snakker om ein lett “gusher” Ikkje karbonert i smak, rund og fin med tydelig vinøs smak. Mi siste flaske :sob:

1 Like

Denne passa bra som øl nummer to:
https://www.ratebeer.com/beer/bridge-road-nogne-o-aurora-australis-ii/341007/

Ikkje heilt i same divisjon som nr.1 men vinøst snop dette og. Roleg ved opning, lite og ingenting skum. Ganske så intens lukt og smak av “port barrels” men godt kamuflert alkohol. Best før? Ingen informasjon på flaska, men brygga 21.08.13. Batch 1016. Hadde fint klart eit år eller fleire i skapet.

Møner av med ein gammel dansk:

https://www.ratebeer.com/beer/to-ol-goliat-imperial-coffee-stout/164496/

Ohhh, hellige jul dette var godt! Eit snitt på 3.97 på RateBeer? Alt for lågt, mange drikker nok denne alt for fersk. Tickere… For min del er vi opp mot femmeren :heart_eyes: Best før 04.09.18. Klasse!!!

Konklusjon? Dele vellagra godsaker med gode venner? Nope, det glir fint ned heilt aleine akkompagnert med god musikk frå mi “utsøkte” Spotify-liste :joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy:

Det hadde vært mye enklere for deg å ratet øllet enn å legge det ut her.

2 Likes

lurer på om jeg bare skal logge meg på hans konto og legge de inn

Bare gjør det Henrik. Det er jo det RB legger opp til at dere skal rate for oss :smile:

1 Like