Rette, slette og diskutere - høst / vinter 2023-24

Hva i holane er dette?! - Lervig Aktiebryggeri står som “Out of Business”, og alle deres øl står som “Retired”!!! Er der noen som holder på med en forsinket og særdeles dårlig aprilspøk?

1 Like

Mystisk, Lervig er lagt inn som retired frå 4.september. Eg kan ikkje sjå kven gjerningspersonen er. Om alt blir reversert, frykter eg at alle øl blir gjenoppliva. Eit jækla puslespill å å endre til retired for dei som faktisk er det. @yngwie??

Det må finnes en logg borti usa om hvem som sist endret…

Var det bare en midlertidig bug? Alt ser normalt ut hos meg i alle fall etter en rask sjekk på et par øl. Bryggeriet står heller ikke som ''out of…

Ser normalt ut nå. Rare greier. Vel vel, det beste er godt nok.

Noen admin som har fikset og svettet

Ynvar har gjenopplivet bryggeriet og nye øl+velkjente klassikere. Men, det kan fortsatt vere øl som står som retired og som burde vekkes til live? Gi lyd om nokon ser øl som er retired men er i salg i dag. Eg skal sjekke gjennom heile lista men har ikkje tid dei første dagane…

1 Like

Linker til de fleste aktuelle ølene finner dere her: Products - LERVIG BREWERY | STAVANGER, NORWAY
Nå har vel vi som har hengt rundt på diverse bryggeri-hjemmesider i over 21 år opplevd at disse ikke alltid er ajourført, men dette ser ikke så galt ut.

1 Like

@bryne fixer du Slakteren som diskutert igår?

1 Like

Riktig stil her er vel ipa - milkshake
https://www.ratebeer.com/beer/nogne-o-ale-of-plenty/1078204/

Tja, hvis vi skal kalle alt “IPA - milkshake” bare der er tilsatt litt laktose, så får admin nok å gjøre … Men hva som ellers er definisjonene på “IPA - flavoured” og “IPA - milkshake” må jeg innrømme at jeg ikke har studert inngående.

Det er i i alle fall å betrakte som et lite hint at det står milkshake IPA med store bokstaver midt på etiketten :slight_smile:

2 Likes

Det høres jo unektelig ganske overbevisende ut!

Mange øl som har forvirrende ølstiler, ofte blanding mellom fleire. Konsumentane her på RB skriv om det nevnte øl: Raspberry aroma, raspberry flavour og raspberry finish. Høyres ut som IPA-Flavored? Har Nøgne Ø bomma på stilen her? Feil doseringsforhold mellom frukt og melk? Nesten alle humleøl frå Salikatt inneheld laktose….

Generelt mange ølstiler som ikke nødvendigvis kan nailes på stil. Forskjellen mellom porter og stout er i mange tilfeller hva bryggeren bestemmer seg for å sette på etiketten. Et annet eksempel er alle hoppy blond som har mer humlepreg enn en session IPA. Kommer stil ikke tydelig frem via etikett er det nok mange øl som bare blir værende slik førstemann registrerte den.

1 Like

Med en abv på 10 skal vel riktig stil her være belgian strong ale
https://www.ratebeer.com/beer/sleeping-village-circle-of-vipers/1128198/

1 Like

Ingen sterk mening om stil her annet at det står på etiketten at det er milkshake ipa.
Det er vel bryggers mening som er det mest riktige som stil?

1 Like

Stedet heter Norheimsund, ikke Nordheimsund.

1 Like

Skagen pub i Kristiansand påstår å ha lansert en ny pils i samarbeid med Arendals bryggeri. Før noen rusher ut og registrerer dette som nytt øl så hold an litt. Det er ekstremt usannsynlig at en pub som ikke bryr seg om annet enn å servere byens billigste øl skal ta på seg kostnaden med å betale for et spesialøl fra et bryggeri som ikke fokuserer på å lage spesialøl. Det står spesifikt Arendals bryggeri og ikke De Tvende på en etikett som er klistret på en nøytral boks. Mest sannsynlig er dette 1839 grønn, men vi prøver å sjekke litt mer grundig her.

Som er kuriositet så ser jeg at ølet er registrert av daglig leder i firmaet som leverer web løsning til puben og de to første untappd ratingene (som begge gir full score) har tatt bilde av ølboksen på samme komfyrtopp.


1 Like

Lervig Sauvignon Blanc • RateBeer

Denne heter Lervig Sauvignon Blanche. Bekreftet av etikett og untappd.

2 Likes