Statstiekjes 1: Stadstiekjes

Laten we ook op het nieuwe forum deze reeks voortzetten. Omdat we een nieuw forum
hebben begin ik de reeks bij deel 1.

Deze keer zou ik het graag hebben over je locals. Hoe bevalt de gemeente waar je woont eigenlijk? Woon je stiekem in de bierhoofdstad van Nederland of wordt het tijd om Funda toe te voegen aan je bladwijzers?

Als de gemeente waar je woont geen bier voortbrengt mag je de de dichtstbijzijnde gemeente aanhouden waar je wel bier van gehad hebt.

Het bier hoeft niet daadwerkelijk in je gemeente geproduceerd te zijn. Het gaat erom dat de brouwer(ij) officieel in jouw gemeente huisvest. Dat het bier bij de proef gebrouwen wordt zien we door de vingers om het makkelijk te houden.

Stadstiekjes

  1. Hoeveel bieren afkomstig uit de gemeente waar je woont heb je op?
  2. Welk bier uit jouw gemeente heb je het hoogst beoordeeld en met welke score?
  3. Welk bier uit jouw gemeente heb je het laagst beoordeeld en met welke score?
  4. Wat scoort bier uit jouw gemeente bij jou gemiddeld en is dit hoger of lager dan je gemiddelde totaalscore?
  5. Hoeveel procent van je beoordeelde bieren is afkomstig uit de gemeente waar je woont?

Aangezien de gemeente Bunnik geen brouwerijen heeft, moet ik de gemeente Utrecht nemen. Gelukkig maar, want dat geeft tenminste nog wat stadstiekjes :slight_smile:

  1. 158 bieren, van 10 verschillende brouwerijen
  2. De Kromme Haring Haantjesbier, met een 5-star tick. Dat zou dus max een 4.5 zijn bij een (eerste) full rating. Anders zou het de VdStreek Hop Art zijn, kneitervers van de tap zeker een 4.5 waard.
  3. De Leckere No3 Blond, met een 1.8
  4. veel te veel uitzoekwerk. Kun je dit ergens handig zien??
  5. 158 / (7268+624) x 100% = 2%
  1. Zaanstad (Zaandam / Zaandijk): 53
  2. Breugem Saense Double IPA en Asian White 3.8
  3. AH Basic Premium Lager 1.3 / Hoop BRGMSTR 2.2 / Torenbier Toren Bier 2.2
  4. Teveel rekenwerk voor nu, maar met AH en Torenbier erbij zal dat zeker lager zijn.
  5. 53/7483 → 0.7%

Voor Amsterdam (waar ik tot voor kort woonde):

  1. 457
  2. Pampus Blinck 4.2 / IJ Columbus 4.2 / IJ Vlo 4.2 / Oedipus Blote Komkommer 4.2
  3. Frankendael White Bastard 1.7
  4. Gezien de hoeveelheid bieren waarschijnlijk gelijk, gezien de hoeveelheid amateurs die zich brouwer noemen waarschijnlijk lager
  5. 457 / 7483 → 6%

Ik ging er vanuit dat het gemiddelde cijfer van een brouwerij te zien was, dus dan het gemiddelde cijfer per brouwerij optellen / aantal brouwerijen.

Edit: DutchDrebus' from Oirschot user profile and beer ratings | RateBeer.com alleen dan voor je eigen userid.

Als ik me niet vergis zijn er in gemeente Oirschot 2 officiële brouwerijen (geweest). Dat wil zeggen Oirschots Bier en Vandeoirsprong.

De Kroon pils die ik op heb werd toen al niet meer in Oirschot gemaakt en tel ik niet mee.

  1. 22 bieren
  2. Vandeoirsprong Quadrupel - 4.0, waarschijnlijk omdat ik ervoor in de rij had gestaan en het was een keer wat anders dan hun standaard aanbod.
  3. Vandeoirsprong Tripel 2.9
  4. Gemiddeld geef ik de Oirschotse bieren een 3.39 (als ik het aantal beoordeelde bieren ook mee laat wegen, als ik puur de twee brouwerij gemiddeldes optel en door 2 deel kom ik op 3.36), dat is net iets lager dan m’n overall gemiddelde van 3.42
  5. 27 bieren is slechts 0.36% van m’n totaal beoordeelde bieren.

Ok, maar die telt alleen de brouwerijen waar je meer dan 5 bieren van hebt gerate. En nog blijft het redelijk wat uitzoek- en rekenwerk. Maar goed, aangezien ik nog geen zin heb om echt te gaan werken:

3.11 (Leckere) + 3.55 (vdStreek) + 3.62 (Oproer) + 3.32 (Oudaen) + 3.11 (Neobosski) + 3.12 (Ceaux) + 3.67 (Maximus) + 3.85 (Kromme Haring)
Van de andere brouwers heb ik minder dan 5 bieren gerate, maar goed, dat maakt dan ook niet veel uit voor het gemiddelde natuurlijk. Alhoewel, misschien brouwers waar het bier niet lekker van is, ook niet snel boven de 5 ratings uitkomen. Hmm …

Totale gemiddelde van het Utrechtse bier zal in de richting komen van 3.42. Mijn algemene gemiddelde is 3.35. Dus het bier uit Utrecht is misschien iets beter dan gemiddeld.

Homer

1 Like
  • 63 bieren uit Amersfoort gehad.
  • De Dark Hops van Eem, collab met Pampus. 4.1
  • Eric’s Beer Craft, Extra Stingy Bitter. Een ESB met brandnetel, ugh. 1.8
  • geen idee. Ik vind Amersfoorts bier meestal matig tot slecht, dus ik zal niet boven het gemiddelde zitten denk ik.
  • Slechts 1,17% van mijn ratings is Amersfoorts.

Nu tel ik de bieren uit Leusden niet mee. Officieel is dit een eigen gemeente, maar de annexatie komt nader.

@MarcoDL geen Louis Loyal bij het slechtste bier?? :scream:

Da’s lekker makkelijk. Bijna uit mijn hoofd:

  1. 2

  2. Black Baron Citra Weizen 3.3

  3. Black Baron APA 2.8

  4. 3.05, ruim lager

  5. 1.2 promille

  6. Hoeveel procent van de bieren uit je gemeente heb je gedronken: 100%

Misschien moet ik er eens wat buurgemeentes bij betrekken zodat Berghoeve en Pochpoater ook meedoen.

  1. Gemeente Leeuwarden
    • RedBad 2/2
    • Grutte Pier 7/7
    • De Kroon Op Leeuwarden 23/25
    • Westeinder 1/1
      33 van de 35 bieren gehad, maakt een mooie score van 94%
  2. Hoogst gerate zijn een aantal bieren afkomstig van de Kroon op Leeuwarden, in de range van 4.0 - 3.8
  3. Laagst gescoorde bier is de Beerenburg infused Kracht in de nacht, hoofdzakelijk dat ik geen liefhebber
    ben van de Boomsma beerenburger door de overdaad aan kalmoes. score 2.4
  4. gemiddelde score van al de bieren uit mijn gemeente : 3.35
    • rest niet naar gekeken
  5. 33/4598 = ca 0,7%

Je gemiddelde gegeven score is 3.26. Die is juist het makkelijkste te vinden :wink:

:zipper_mouth_face:
ha, nee dan is er alleen maar kwaliteit in Leeuwarden te vinden :wink:

Zeker wel. Maar die scoort een 1,9. Net te ‘hoog’ voor het absolute Amersfoortse dieptepunt.

Ik heb wat moeite met je vraag:

Dinkelland, mijn woongemeente heeft slechts één (officiële) brouwerij, namelijk Othmar. Maar die brouwt ook voor karrevrachten anderen. Ik houd het alleen bij de Othmar bieren: 12.

Hoogst beoordeeld: Othmar Stout: 3.4
Laagst beoordeeld: Othmar Weizen: 2.7

Gemiddeld: 3.1, ofwel exact het gemiddelde

Hoeveel procent? Bijna 0,1%

  1. 25
  2. Van de Oirsprong Hopwit en Quad beide een 3.7
  3. Oirschots Buitenlust Kerstbier 2.1 en Van de Oirsprong Fruit bier 2.2
  4. 17x3.09 + 8x3.00 levert een gemiddelde op van 3.06 Gemiddelde overall is 3.23 dus stukje lager binnen de gemeentegrenzen
  5. 0,15% als ik het goed heb

Op zich best een leuk statistiekje, maar helaas ben ik niet zo van de statistieken en dit is me veel te veel uitzoekwerk. Als iemand anders dat voor me wil doen: be my guest.

Moet ik ook wat bier voor je ticken? Stuur ze maar op, ik help graag!

1 Like

Haha, kom maar een keer langs.