Rette, slette og diskutere - VINTER 2021/22

Det ble tatt opp sist de endret stiler
Men Kveik ble glemt…dvs det skjedde i allefall ikke noe…

Men Kveik er genetisk en alegjær, dette er bevist fakta. Så selv om en brygger ønsker å brygge et ‘pils aktig’ øl eller en ‘vienna aktig’ øl med lite gjærsmak så er det ikke det samme som om at det teknisk er en pils eller vienna. Kanskje spesielt ikke dersom bryggeriet ikke engang sier noe om dette, det var bare noe den som registrerte ølet følte var riktig (kanskje uten å tenke så veldig nøye gjennom). Det finnes jo mange eksempler på at f.eks en Golden Ale, Blonde eller til og med Saison ikke er helt typeriktig og faktisk kan minne mer om en lager i smaksprofil (blindsmak!) uten at vi går inn og overstyrer dette i databasen av den grunn. Vi kan jo gjøre et forsøk på å holde dette mest mulig korrekt selv om RB glemte det ved sist gjennomgang?
Er helt åpen for en debatt, men ser gjerne bedre argumenter enn at det minner om eller at det finnes tilsvarene registreringer da dette faktisk er et litt uskrevet blad som kan kreve en gjennomgang og korreks flere steder.

Kom gjerne med tips om øl som bør endre stil. Fort gjort å endre. Problemet er vel då enighet om til kva stil?

Bruker å legge alle kveik øl som traditional ale

Norsk Gjærverk Jul På Verket • RateBeer er ingen amber lager slik jeg ser det. I mangel av diskusjon rundt denne vil jeg si traditional ale er en bedre beskrivelse. Men er enig i at denne er vanskelig, kunne like gjerne gått for en Brown ale i blindtest.

1 Like

la den som trad ale jeg

Røros Fairytale Of Røros ligger inne som Old Ale, men etter min mening er denne for alkoholsvak til å falle under denne kategorien. Amber Ale eller muligens Brown Ale er vel mer dekkende her?
Ser at etter stilbeskrivelsen her på Ratebeer så kan øl med moderat alkoholnivå plasseres her, og Old Peculier trekkes frem. Old Peculier er en øl som strekker seg opp mot 6% som etter min kunnskap er der man ofte trekker en grense for hva som regnes som Old Ale.

2 Likes

Endra til Red Ale - Amber Ale

Føyer seg inn i rekka av øl med ølstil som ikkje passer for butikkstyrke.
Session Bock
Session Old Ale
Session Scotch Ale / Scottish Ale
osv…
Eg venter faktisk på Session Barley Wine…

3 Likes

:joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy:

2 Likes

Session Barley Wine…

Crazy crazy world

Har faktisk drukket en “session” stout i England på 4 hester tror jeg det var. Bryggeriet kalte den for IMPERIAL Stout

Interessant å se svaret fra Garshol, og det skiller seg jo ikke veldig fra det vi var inne på i forkant. Litt usikker på hva han legger i Kaldlagret øl, og om han da mener fermenteringstemperaturen, selve lagringen eller kombinasjonen av de to? Ettersom kölsch nevnes er det vel snakk om obergäriges lagerbier, som er den tyske definisjonen på at det ikke kun er snakk om gjærtype når man snakker om lagerøl. For meg virker det klart at både gjærtype, fermenteringstemperatur, bryggeprosess og lagring har en viss betydning for definisjonen av lager. Likevel er det neppe slik at avvik i én av faktorene alene er nok til at det ikke skulle blitt karakterisert soim en lager.

Samtidig er det jo heller ikke slik at all verdens makrolager forholder seg til disse kriteriene med dagens moderne teknologi, og mange såkalte lagere eller pilsnere rundtomkring blir nok hurtigfermentert på langt høyere temperaturer enn det de gamle bryggerne i Sør Tyskalnd og Tsjekkia så for seg, samtidig som lagring anses som unødvendig tidsbruk (og i stor grad er det også, for slike øl). Er dette da ikke lagere? Dersom administratorene først skal ta stilling til dette har de en ganske stor jobb foran seg.

En øl brygget med tradisjonelle lageringredienser, som er fermentert på lav temeperatur med en POF-negativ kveikstamme og lagret en stund etter brygging vil trolig se ut som og smake som en lager - er det da gjærtypen som skal definere at det evetuelt ikke er det?

Hvorvidt en pils kan brygges med kveik mener jeg er en helt annen diskusjon, men da vil jeg gjerne ha med i debatten bruk av typeriktig humle og malt også :wink:

1 Like

Denne er 5.5%, ikke 6.5%. Dette påpekte Rune allerede for ett år siden, og den har neppe noensinne vært 6.5%, om de ikke har skiftet nå i det aller siste. Vinmonopolets oppdaterte nettside oppgir også ABV til 5.5%.
https://www.ratebeer.com/beer/kinn-malstraum/862344/

1 Like

Kanskje feilskrive på menyen frå tap?

Tipper at det har vore feil % på ølmenyen. Det er eg som har lagt til dette ølet. Om ikkje det var ein 6.5% utgave frå fat heilt i starten. Uansett, eg har endra til 5.5%

1 Like

her skal vel riktig ølstil være belgian blonde ?
https://www.ratebeer.com/beer/schouskjelleren-downtown/915209/

2 Likes

Denne heter Berentsens Kjørbar Pale Ale - viktig å ha med hele navnet, når der allerede finnes en annen øl i Kjørbar-serien (Mango), og flere vil der sannsynligvis komme.
https://www.ratebeer.com/beer/berentsens-kjorbar/891736/

Eg lar den stå urørt enn så lenge. Presisering av navnet/stil står under informasjon

Her har nok den som la ølet inn begått en liten stavefeil: Det skal være Crimson, ikke Crimsom. https://www.ratebeer.com/beer/elo-en-liten-ol-crimsom-nebula/956912/

1 Like

https://www.ratebeer.com/brewers/goto/15726/
Er rett navn “Crow Bar & Bryggeri” eller som nå: Crowbar & Bryggeri?

Bør ølnavnet bare vere Crow?? Untappd bruker Crow Bryggeri, altså bare Crow på RB. Bryggeriet si nettside bruker bare “Crow” ikkje Crowbar.

Til og med untappd, som ellers er svært kjipe med å ha med ølstil som del av navnet når det ikke er nødvendig for å identifisere ølet, har med hele navnet til Berentsens Kjørbar Pale Ale. Vel, hele navnet er vel strengt tatt Berentsens Kjørbar Alkoholfri Pale Ale, men vi får si oss fornøyd med dette. Regelen burde vel være enkel og grei å forholde seg til, selv for en norsk mini-junior admin. Når ølstilen er en del navnet, og er nødvendig for å skille ølet fra andre øl i en serie, skal den med.
(Dette ølet har for øvrig ny design på etiketten på boksen, men jeg gidder faen ikke gjøre noe med det.)