Sider 🍏

Som eg starta: bÞtt ned den/dei fÞrste du fÄr fÄr tak i :grimacing: Gjerne ei flaske frÄ ulike bryggeri.

Killer Ale? Den har eg bedt Finn skaffe, dÄ kan han kjÞpe den av deg??? Eg mangler Þlet og norsk Þl skal ned, okke som :smiling_imp:

Tar flaska med til deg pÄ onsdag, vil du ha to slik at nilsas kan fÄ ei?

1 Like

Fakta: Det som var unrateable tidligere, var cider som var tilsatt annet enn eple- og pÊremost. F.eks. en eplecider som var tilsatt litt solbÊrsaft. Men sÄ fant noen ut at dette var urimelig, siden man kunne rate ØL som var tilsatt solbÊrsaft eller mye annet rart. Og voilà, sÄ ble disse ciderne med annen frukt plutselig ratebare (men de mÄ fortsatt vÊre basert pÄ minst 50% eple- eller pÊremost).

3 Likes

Akkurat. Og ratingar som ligg inne pÄ noke som vert omgjort til ikkje ratebart, tel jo ikkje med pÄ verken antal eller noke anna. Men dei ligg der for dei som vil lese, og historikken, og i tilfelle noke vert gjort ratebart igjen pga. regelendring. SÄ junior mÄ berre sjÄ til Ä hente tilbake alt som er sletta. PUNKTUM!

1 Like

Bare de i vest som fÄr Killer ale? :frowning:
Og har du tenkt Ă„ drikke cider??
Herre. Vi har jo vÊrt pÄ Þl og ciderfestival uten at du rÞrte en drÄpe god engelsk cider

Jeg kan holde av ei flaske til deg, Bryne vil bare ha ei.

Ja, tenkte Ä prÞve litt sider. Noen forslag blant de norske som er tilgjengelig pÄ polet?

1 Like

Hardangergutane har bra sider.

1 Like
1 Like

Åkre er vel muligens min favoritt sĂ„ langt, men har fortsatt litt nye produsentar stĂ„ande som eg ikkje har fĂ„tt smakt endĂ„. Men Åkre er i alle fall lett tilgjengeleg

Utmerket, skal se etter Åkre sider pĂ„ Langnespolet.

Dette knippe sto pÄ trappa mi etter ein bytur til Stavanger. Untappd kompis leverer!!!

Hmm, alt er ikkje pĂ„ RB ein gongđŸ€”

1 Like

Fysj

Me sit nÄ om bord pÄ Fridtjofen og smakar to ulike Ärgangar av Store Naa 57.2 mot kvarandre. Den eine er 8 % ABV merka Batch 1, 2019, og ifylgje bryggaren er han 2018-Ärgangen. Den andre er pÄ 7.5 % ABV og er merka Batch 5, 2019, og er ifylgje bryggaren 2019-Ärgangen. Dei er pÄ alle mÄtar to heilt ulike siderar - farge, karbonering, aroma og smak. Det gjer defor inga meining for meg Ä reita det som same sider. Eg har legg dei derfor inn med ulike batchar.

1 Like

Tja, kva mener eg om dette? Ulike Ärganger kan smake ganske sÄ ulikt sjÞlv om same oppskrift blir brukt. Eplene smaker vel ikkje heilt det same Är etter Är og dermed blir sideren og ulik mellom Ärganger. Dette kan og fÞre til at ABV kan variere litt. Smaken kan vel og endre seg over tid ved lagring. Men, dette betyr vel ikkje at vi snakker om ein ny sider? NÄr sideren heiter det same og teksten pÄ etikettane er den same, er det same sider etter mi meining. Vi har ellers ikkje tradisjon for Ä konstruere nye Þl pga ny batch, om ikkje oppskrifta er endra. Frykter at det blir eit kaos av Ärgangssider slik som det tildels er pÄ Untappd.
Denne blei fĂžrst lagt til:
https://www.ratebeer.com/brewers/store-naa-siderkompani/42520/
Dette er i fÞlge min etikett Ärgang 2019 Batch nr. 02. DÄ har vi altsÄ nr 1, 2 og 5. Kva dÄ med batch 3 og 4? Eksisterer dei? Og alle dei som kjem framover?

1 Like

Om sĂ„ to ulike siderar mĂ„ reitast som same sider, blir det snakk om ticks og ikkje raitingar Skilnden mellom dei to Ă„rgangane var veldig stor samanlikna med skilnaden mellom mange av siderane frĂ„ ulike sideri. Sider blir meir likt vin i sĂ„ mĂ„te. Øl kan ein brygga med same oppskrift og fĂ„ eit nokolunde likt produkt kvart Ă„r fordi rĂ„varene er like. Sider kan ha heilt ulike rĂ„varer frĂ„ Ă„r til Ă„r, sjĂžlv om det er same produsent og same etikett. DĂ„ blir ĂČg resultatet forskjellig. Dette gjeld jo spesielt smĂ„skalaprodusentane.

Hvis en sider har helt forskjellige eplesorter fra ett Ă„r til et annet, bĂžr produsenten skrive det pĂ„ etiketten - da bĂžr den oppfĂžres pĂ„ RB som en ny sider, selv om navnet er det samme, pĂ„ samme mĂ„te som vi gir Ăžl ny oppfĂžring nĂ„r de skifter humletyper og gjĂžr oppmerksom pĂ„ det (jfr. The Kernel, med sine utallige oppfĂžringer). Mest praktisk hadde det jo vĂŠrt om om produsenten gir sideren nytt navn hver gang der er store endringer, men det kan vi ikke forlange at han gjĂžr. Nye oppfĂžringer av bĂ„de Ăžl og sider som ikke kan identifiseres ut fra etiketten, er jeg generelt meget skeptisk til. I tilfellet til Holmen2, er jeg i tvil - der er det jo ogsĂ„ en en forskjell i ABV (mindre enn 15%, riktignok) som kan bidra til Ă„ identifisere hvilken versjon vi har med Ă„ gjĂžre. Endringer som bare er basert pĂ„ “jeg har hĂžrt at” eller “bryggeren har visstnok sagt at” skal man vĂŠre forsiktig med - fĂ„ det pĂ„ trykk, er mitt motto. Jeg er ellers enig med Holmen2 i at rating av cider har mer til felles med rating av vin - men hvis produsenten ikke engang gidder Ă„ sette Ă„rgang / frukthaust tydelig pĂ„ etiketten, sĂ„ sliter vi. Personlig oppsĂžking av produsenten kan ikke vĂŠre et kriterium for Ă„ rate her.

1 Like

Helt klart et dilemma her og jeg ser mange eksempler pĂ„ avgjĂžrelser fra div. admin. jeg ikke alltid forstĂ„r helt. Enig med Sigmund i at alt er mye mer opplagt nĂ„r produsenten selv skriver om endring pĂ„ etiketten. NĂžgne Ø God Jul er eksemplet hvor vi vet at de ter til dels store endringer hvert Ă„r, men lar de mer elleer mindre stĂ„ som de er grunnet samme navn. Det samme gjelder for mye av Ăžlene fra enkelte brewepuber og ikke minst Geuze (og vin generelt) at naturlige endringer i alkoholprosent og smak er uunngĂ„elig fra batch til batch og ikke minst der fatlagring forekommer, men sĂ„ lenge produsenten har til intensjon Ă„ lage et mest mulig konsist produkt sĂ„ er det faktisk mulig Ă„ la produktet stĂ„ som et produkt og skrive sine egne notater mht Ă„rganger. Har selv benyttet meg av dette flere ganger da innbyrdes variasjoner mĂ„ sees som en sak for et litt ekstra snevert publikum. Dersom man ser bort i fra gleden av flest mulig tick sĂ„ vil det normalt ikke ha sĂ„ mye Ă„ si for Ăžlets total score i de fleste tilfeller (sannsynligvis mindre enn det naturlige avvik man har av en klassisk ‘tid og sted - god /mindre god stemning’ da Ăžlet konsumeres.

All Êre til den som faktisk kjenner forskjellen pÄ juleÞlet som det Äret mÄtte brygges to eller flere ganger fordi etterspÞrselen ble mye stÞrre enn forventet og man til og med mÄtte finne noen ekvivalente malt og humle sorter grunnet manglende tilgang andre gangen.

2 Likes

Dette fiksar ein enkelt ved Ă„ redigere tidligare rating og legge til den nye, helst med info om Ă„rgang og gjerne batch pĂ„ kvar rating. Frukt kan variere stort frĂ„ Ă„r til Ă„r pga. veir og temperatur. Ein skal ikkje lenger tilbake enn til i fjor eller forfjor der all frukt fekk sĂ„ masse sĂždme at til og med eplesortar som ALLTID er sure og tĂžrre vart sĂžte. Det har eg hĂžyrt frĂ„ fleire produsentar. Men sĂ„ lenge produktet er lansert som det same som tidligare, utan annen info, sĂ„ er det fortsatt same produkt, med variasjonane Ă„rgang gir. Nokre produsentar velger bevisst Ă„ lansere noke “nytt” for ikkje Ă„ Ăžydelegge ei merkevare, andre lar det stĂ„ til. Kva som er mest rett eller ikkje, fĂ„r vere opp til dei. Godt pĂ„ sin mĂ„te er det uansett.

1 Like

https://www.ratebeer.com/beer/alvavoll-espe-knut/847841/

Har ei flaske kjÞpt i Är, ingen tydeleg merking av noko Ärgang og ABV er bare litt endra, til 11.0 % AltsÄ, same shit. Men, nÄ stÄr det at den er fatlagra i 8 mnd pÄ Bourbon eikefat pÄ aromaeple. Kva seier du @Inbreak, fortsatt same sideren? 2 mnd ekstra fatlagring, blir det ny sider dÄ? (Om det er rett med 6 mnd pÄ den som alt er inne?)
PĂ„ mi flaske kjĂžpt no i haust stĂ„r det stempla “Batchnr.: R1m17” Kva nĂ„ enn det betyr, er flaska dĂ„ frĂ„ 2017?

Eg kjÞpte flaska fÞr sommaren. Var vel kanskje eg som la inn denne, sÄ dÄ er infoen som stÄr der det som stod pÄ flaska eg hadde. Kan ikkje huske at eg sÄg noke batchnummer pÄ flaska, men eg fann til slutt merking av Ärgang. 6 eller 8 mnd trur eg ikkje spelar sÄ stor rolle. MÄ eventuelt kontakte Alvavoll. Eg har litt info liggande pÄ noke anna, men det fÄr vere til etter ferietid.